Åpen dag ved UiT

Onsdag var det åpen dag ved UiT og over 800 videregåendeelever kom på besøk. Fakultetene arrangerte aktiviteter og omvisninger for å hjelpe elevene med et av de største valgene i deres liv.
Strømsvold, Julie
Publisert: 17.10.18 22:00 Oppdatert: 19.10.18 10:31

VGS elevene fikk oppleve at det er mange spennende studier ved UiT. Foto: Jørn Berger Nyvoll

Det er ikke lett å vite hva man skal bli når «man blir stor» - i alle fall ikke når man enda er på videregående. Studentene ved UiTs fakulteter håpet på å gjøre dette valget enklere for elevene, ved å vise fram studiene deres med aktiviteter som quiz, innendørstelttur og tegnekonkurranse. De fikk også muligheten til å prøve forskjellig utstyr som brukes av studentene og fikk sett på UiTs nye studium, paramedisin.

Aktiviteter og stands

Fredrik Alfhei snakker med vgs elevene om UiTs nye studie paramedisin. Foto: David Jensen

Det var en travel dag for de som sto på stand, men de syns alle det var gøy å snakke med de besøkende elevene, selv om noens stemmer begynte å svikte litt mot slutten av dagen.

-          Det betyr jo bare at vi har hatt en populær stand, sier Fredrik Alfhei litt hest.

Alfhei er på det første kullet til paramedisin, som er nytt på UiT. Det var sjeldent pause ved deres stand, hvor de viste frem og demonstrerte utstyret de bruker. I tillegg kunne elevene få se inni en ambulanse, som sto parkert utenfor studentbiblioteket.

-          Det har vært veldig mange interesserte, og mange som vi vite forskjellen på å ta det her enn å ta det gjennom lærlingplass med videregående bakgrunn. Vi er jo første kullet, og er på en måte prøvekaniner som baner vei for resten. Vi har vært veldig fornøyd, og håper de som kommer etter oss også er det.

Andreas Storvik Strauman forteller om anvendt fysikk og matematikk. Foto: Julie Strømsvold

På stand for anvendt fysikk og matematikk ble det demonstrert hvordan matematikken kan brukes til det vi i dag kjenner som kunstig intelligens. Dette gjorde de gjennom et tegnespill, hvor datamaskinen skal gjenkjenne det personen har fått beskjed om å tegne.

-          Det har vært veldig givenes å kunne forklare hva vi jobber med, siden mange er usikre på hva dette studie innebærer. Vi prøver også å hjelpe dem litt på vei ved å snakke om hvordan studentmiljøet er og om hvorfor jeg selv valgte det jeg gjorde, sier Andreas Storvik Strauman.

Nysgjerrige elever

Mange elever har en viss ide om hva de har lyst til å jobbe med. Johanne og Dina for eksempel, har lyst til å studere noe innen helse, og var overrasket over hvor mye forskjellig man kan velge i dette feltet. Både paramedisin og sykepleiestudiene virket spennende. Det de har bestemt, er at de vil studere på UiT.

-          Det er greit å bli værende i Tromsø. Det er her jeg har familie og venner, og UiT er et bra universitet, og da er det ikke noe grunn å dra, sier Johanne. Dina er enig.

Theodor Bjørnerøy sto ved den russiske standen, hvor han var for å løse quiz som kunne løses ved å besøke alle språkstandene.

-          Må innrømme jeg ikke har tenkt å studere russisk. Det er ille nok med alfabetet vi allerede har, sier han. Men det er interessant å se hva jeg kan velge i, og kanskje noe vekker interessen for hva jeg kan gjøre neste år.

De fleste elevene var som Theodor, enda usikre på nøyaktig hva vi ville studere og hva de ville jobbe med. Petter Lyngeng derimot var alt annet enn usikker.

-          Jeg har kun en plan og det er å bli flyger. Jeg har allerede søkt på luftfartsfag nå i august, med opptak til våren. Jeg har hørt det er vanskelig å komme inn her, men da får jeg bare ta det privat selv om det er dyrt. Flyger skal jeg bli uansett, sier Lyngeng.

Han ble engasjert for flyging som barn da han fikk bruke en flysimulator hos sin bestefar, og prøvde også flysimulatoren på luftfartsfagets stand.

Petter Lyngeng har allerede søkt på luftfartsfag og prøver her deres flysimulator. Foto: Jørn Berger Nyvoll

En UiT students hverdag

Mange av elevene var nysgjerrige på hvordan en universitetsstudents hverdag faktisk er. Det kunne Anette svare på.

Anette Lindberg Paulsen studerer juss på UiT, og holdt et foredrag om en typisk students hverdag. Hun beskrev alt fra om det er best å studere hjemme eller på biblioteket, til klasseturer i New York.

Når det gjelder hvordan elevene best burde velge hva de skal studere, mener hun det viktigste er å velge noe som de faktisk liker å gjøre.

-          Tenkt på hva som interesserer deg, og ikke på at den eller den tittelen høres best ut. Ikke velg noe fordi du syns det å bli lege eller advokat høres prestisjefylt ut. Er du interessert i lover og regler eller kanskje musikk, så velg ut ifra det, sier Anette.

Hun sier også at det er mange gode grunner til å velge akkurat UiT.

-          En av de er jo at det er mye praksis - man sitter ikke bare på skolebenken. I tillegg så er det ikke et universitet som ligner UiT. Det er ikke alle steder du kan oppleve både sommer og vinter på en og samme dag. Også er det fantastisk natur så klart.

Strømsvold, Julie
Publisert: 17.10.18 22:00 Oppdatert: 19.10.18 10:31