Trenger du noen å snakke med?

«Å være raus med seg selv og andre kan bidra til god psykisk helse». 10. oktober er verdensdagen for psykisk helse.
Henriksen, Lise Lotte
Publisert: 09.10.18 00:00 Oppdatert: 11.10.18 10:16

Trenger du noen å snakke med har Studentrådgivninga døren åpen for alle som har noe på hjertet.

- Vi er først og fremst et gratis samtaletilbud for alle studenter. Her kan de få samtaler og tilbud om kurs, sier studentrådgiver Stina Lill Berntsen.

- Vi har taushetsplikt og studentene kan komme hit med alt de trenger å prate om. Ingenting er for lite og ingenting er for stort, legger kollega André-Gunnar Røsberg til.

Ingen tema er for små

Rådgiverne kan hjelpe deg med det meste, om det er kjærlighetssorg, ensomhet, familieproblemer, motivasjon eller du bare trenger en utenforstående, voksen fagperson til å sortere tanker og følelser med.

- Vi ser mange sliter med å få gjort alt de skulle gjort, prokrastinering og prioriteringer, lister Røsberg opp.

Berntsen nevner også rus som et sentralt tema.

- Enten oppvekst med rus eller at en selv har et vanskelig forhold til rus.

Du kan komme i kontakt med Studentrådgivinga på e-post, telefon og i deres lokaler. For mer informasjon om tjenesten kan du sjekke ut nettsiden deres.

Rådgiverne vil også hjelpe deg videre hvis det viser seg at du har behov for hjelp fra en annen instans.

Noen å snakke med

I tillegg til Studentrådgivinga kan du som student ved UiT ta kontakt med Studentpresttjenesten, Skeive Studenter UiT og, som alle andre, Mental Helse Tromsø.

Har du behov for å snakke med noen umiddelbart? Hjelpetelefonen til Mental Helse er døgnåpen alle dager i året. 116 123

Om du ikke er så glad i å snakke i telefonen kan du også skrive med Mental Helse på www.sidetmedord.no

Være raus med seg selv og andre

Tema for Verdensdagen for psykisk helse 2018 er raushet. For å være raus med andre kan du være nysgjerrig og stille spørsmål, lytte til hverandre og invitere inn, også de som er annerledes enn deg selv.

For å være raus med deg selv kan du fokusere mer på det du får til, enn det du ikke får til, ikke sammenligne deg for mye med andre, og gjøre noe lystbetont hver dag og ikke bare «må-oppgaver».

Henriksen, Lise Lotte
Publisert: 09.10.18 00:00 Oppdatert: 11.10.18 10:16