Full rulle på Alfheim

60 elever fra Bardufoss videregående skole fikk testet utstyret og seg selv på Idrettshøgskolens lab på Alfheim stadion.
Schanche, Thomas
Publisert: 01.10.18 00:00 Oppdatert: 02.10.18 11:08
Tromsø

Forskningsleder ved Idrettshøgskolen ved UiT, Svein Arne Pettersen, synes det er artig med besøk fra ivrige elever. Foto: Thomas Schanche

Ungdommene, som er aktive på ulike nivåer i forskjellige idretter, fikk vite hvor de står når det gjelder hurtighet, styrke, anaerob effekt og kapasitet. Ikke minst fikk de lære litt om hvordan man administrerer slike tester. Felles for alle øvelsene er at det hjelper å ha en entusiastisk heiagjeng i ryggen når man skal yte sitt beste. Forskningsleder ved Idrettshøgskolen ved UiT, Svein Arne Pettersen, synes elevene var både talentfulle og entusiastiske.

Praktiske eksempler

– Det er veldig artig å ha ungdommer på besøk hos oss. De er veldige interesserte i det vi jobber med – ikke minst hvordan A-lagspillerne på TIL trener ute på matta. Dessuten er dette 60 potensielle studenter og fremtidige ansatte, smiler Pettersen.

Elevene fikk også foredrag om idrettsfaglige temaer. Forskningslederen er opptatt av at elevene skal holdes engasjert, også under de teoretiske øktene.

Gruppe fra Bardufoss VGS ble delt i tre, så alle fikk prøvd ut utstyret ved idrettshøgskolen.

– Vi har brukt praktiske eksempel fra TIL der elevene får være «trenere». De skal vurdere hvilke spillere som har hatt høyest belastning fra kamp etter parameter som sprinter, hopping og akselerasjoner – så får elevene vurdere hvilke spillere som bør spares til neste kamp. Det virket som at ungdommene syntes det var morsomt.

Høye ambisjoner

Kenny Marblow og Amalie Skogmo Haugnes er to av elevene som hadde en morsom og lærerik dag på Alfheim Stadion. De spiller fotball på henholdsvis Bardufoss og omegn IF og FK Senja/FIL. Amalie synes det er deilig å få et avbrekk i hverdagen.

– Trening og idrett er jo det jeg interesserer meg aller mest for, også på fritiden. Så dette opplegget var midt i blinken. Her får vi lære om trening og restitusjon, og ikke minst var det artig å få prøvd seg på de fysiske testene, sier Amalie.

Begge ønsker å nå så langt de kan med idretten sin, og ikke nødvendigvis bare i Norge.

– Jeg vil gjerne ut av landet, om så til en liten klubb for å lære om hvordan de gjør ting der. Jeg har fått tips om at jeg burde sette meg kortsiktige delmål. Det er langt opp og frem å få spille på høyt nivå, men i dag har jeg lært litt om hvordan det daglige treningsarbeidet kan ta meg dit, sier Kenny.

Elevene fikk virkelig kjørt seg på Alfheim.

Holdningsarbeid

Kristine Stette Haavoll er lærer i kroppsøving og idrettsfag ved Bardufoss VGS. Hun mener elevene tar med seg mye verdifull kunnskap tilbake.

– Mye av det vi har gjort her kan elevene relatere til treningshverdagen hjemme. Spesielt dette med testing av fysisk nivå og restitusjon. Det var spennende å høre at fotballspillere med ulike posisjoner på banen bør trene og restituere seg ulikt. Det tror jeg var nytt for flere, forklarer Kristine.

Læreren er også glad for at de ansatte ved Idrettshøgskolen hadde de samme budskapene som lærerne på Bardufoss.

– Holdningsarbeid er viktig og noe vi arbeider med hver dag Jeg er glad dette ble satt på dagsorden i dag, kommenterer Haavoll.

Arrangementet på Alfheim inngikk i helsedagen ved Det helsevitenskapelige fakultet 28. september, og er også en del av Forskningsdagene 2018.

Studere idrett? Bachelor idrett UiT

Les mer om idrettsforskning her

Les om internasjonal idrettsforskning her

Schanche, Thomas