Byfest i Tromsø

Lørdag var det byfest i Tromsø, med aktiviteter for store og små. Det var arrangementer fra Polarmuseet i nord, til Hålogaland teater i sør.

Strømsvold, Julie
Publisert: 01.10.18 00:00 Oppdatert: 14.12.18 10:18

Ørjan Pettersen delte ut varm suppe til kalde tilskuere. Foto: David Jensen

Det var en strålende solfylt dag da rektor Anne Husebekk ønsket alle velkommen til byfest på Stortorget. Her ble det holdt gratiskonsert med the voice stjerna Kristian Kristensen og Tromsøbandet Habaneroz. I tillegg til dette, kunne man gjennom dagen høre på flere foredrag om UiTs forskning.

“Jeg gikk jo selv på UiT en gang i tiden, så det er fint å se hva de holder på med nå. Og så er det alltid fint når det skjer ting i sentrum,” sier Margaret Bjørk, som var på Stortorget og så på Helge Stangnes og Det Norske mannskor.

Gøy med forskning

Studentforeningene hadde samlet seg inne på kulturhuset og gjort klart til mange aktiviteter for barn. Hos dykkerklubbens stand kunne man delta på en taktil konkurranse, og stikke hånda ned i en balje med sjøvann og tang, for å finne hva som ikke hører hjemme.

Her skulle man finne hva som ikke hørte hjemme i havet. Foto: David Jensen

“Vi i dykkerklubben er med på en aksjon for å rydde opp i havet to ganger i året. Det er helt utrolig masse søppel, og vi finner alt fra nålespisser til handlevogner, en del telefoner, og en gang fant vi en do! Vi er ganske lei av det, så her vil vi vise hva som tilhører havet og ikke,” sier Phonthipha Halsvik.

Ved StartUiT sin stand, kunne både voksne og barn tegne hvordan de trodde fremtiden vil se ut. Fra dette kan vi anta menneskene kommer til å flytte til en romstasjon, biler vil gå på vann, og sola kommer til å eksplodere - som forsåvidt stemmer.

“Vi har satt opp to tavler, en for voksne og en for barn, for vi hadde lyst til å se på de forskjellige perspektivene. Dette er jo det vi jobber med - innovasjon - og innovasjon er jo fremtiden,” forklarer Stine Lillebryggfjeld.

Barna koste seg

Det var stor interesse for å bygge molekyler. Foto: Julie Strømsvold

Ute ved Storgata var det kjemistand, hvor barn kunne komme å bygge forskjellige molekyler med hjelp fra forskere og doktorgradsstudenter. Dette syns de var kjempegøy. Vi spurte Madeleine (8) om hun kunne tenke seg å studere kjemi på UiT etter at hun bygget ferdig sitt molekyl.

“Ja, hvis jeg kan gjøre det her hele dagen vil jeg veldig det!” svarer hun.

"Vi syns det er viktig at barna lærer litt om hvordan molekyler er bygd opp, og det blir jo litt som duplo, så de har det jo veldig artig med det," forklarer Heidi Hillier, som er doktorgradstudent ved UiT.

Det var også flere arrangementer på de forskjellige museene. På Nordnorsk Kunstmuseum fikk de minste dekorert håndspeil, mens det var rebusløp for de eldre barna. Vi prøvde å spørre om de hadde det gøy, men de var altfor engasjert i oppgaven til å svare.

Det var gøy å lage lommespeil. Foto: Julie Strømsvold

Strømsvold, Julie