Ben David Nordmann til himmels i Forsker Grand Prix 2018

Svart materie og universets oppstandelse var temaet som tok både juryen og publikum med storm lørdag kveld.

Henriksen, Lise Lotte
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Lise Lotte Henriksen
Publisert: 29.09.18 00:00 Oppdatert: 13.12.18 13:20

Ben David Normann gikk til topps i Forsker Grand Prix i Tromsø lørdag kveld. Foto: David Jensen

Til slutt var det Ben David Nordmann ved Universitetet i Stavanger som stolt kunne løfte det gjeve trofeet over hodet.

– Det er kjempegøy å vinne. Jeg hadde som mål å vinne den regionale finalen, men her bestemte jeg meg bare for å kose meg. Det var to som fikk bedre poengsum av juryen så jeg ble litt overrasket, men det var herlig, sier en noe satt ut Ben David Nordmann.

Hans foredrag om hvordan universet gikk fra lite til stort og hva den mørke delen av universet har med det å gjøre, var det som gjorde at han til slutt sto igjen som vinner.

– Minner om Knut Jørgen Røed Ødegaard

I lørdagens dommerpanel fant vi Anders Hanneborg (akademia) fra Forskningsrådet, programsjef for NRK i Nord-Norge Tone Lein (media) og skuespiller Bernt Bjørn (scenekunst), og de var alle fulle av lovord. De sa blant annet dette om den ferske vinneren:

– Man trenger sånne som deg til å formidle at det er gøy å løse Einsteins ligninger. I del to kom du med noe helt nytt, det er bra. Og så liker jeg at du avslørte at forskning egentlig er kvalifisert gjetning, sa Anders Hanneborg.

Bernt Bjørn på sin side valgte å sammenligne han med en kjent astrofysiker fra Norge.

– Det er facsinerende å høre deg snakke om verdensrommet, og jeg må si du minner meg om Knut Jørgen Røed Ødegaard. Du snakker med en slik energi og entusiasme om forskningen din. Veldig bra, var hans tilbakemelding.

– Jeg tenkte at da var dommeren positiv. Han jobber jo med noe annet enn meg, men det er fint å bli sammenlignet med en god vitenskapsformidler som Ødegaard, sier Nordmann med et smill.

Tar forskningsformidling til et nytt nivå

I den store superfinalen lørdag konkurrerte Nordmann mot Tina Louise Ringstad fra NTNU og Frida Felicia Vennerød-Diesen fra Universitetet i Oslo. Sistnevnte gikk videre på wildcard fra juryen.

Fra UiT var det Maria Olsson og Tracy Munthali Lunde som sto på scenen under finalen. Det ble dessverre ingen trofé til UiT i år, men rektor Anne Husebekk var strålende fornøyd under torsdagens regionale finale i Forsker Grand Prix der hun sa hun gjerne kunne arrangere Forsker Grand Prix hvert år.

– Jeg blir imponert, og synes det er mange gode presentasjoner. Jeg tror dette er med på å løfte forskningsformidling til et nytt nivå, sa Husebekk om konkurransen lørdag.

Henriksen, Lise Lotte
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder