Ben kåret til Norges beste forskningsformidler 2018

Ben David Normann fra Universitetet i Stavanger ble i kveld kåret til vinner av den nasjonale finalen av Forsker Grand Prix som gikk av stabelen i Tromsø.
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 29.09.18 00:00 Oppdatert: 29.09.18 22:03

Det ble Ben David Normann som til slutt kunne ta imot pokalen i Tromsø lørdag kveld. Foto: David Jensen/UiT
Foran et feststemt publikum og et dommerpanel på Studentsamfunnet Driv fikk ti unge forskere fra Stavanger, Bergen, Trondheim, Oslo og Tromsø kun fire minutter på seg til å vinne juryens og publikums gunst med sin forskning. Den som imponerte aller mest var Ben David Normann ved Institutt for matematikk og fysikk, Universitetet i Stavanger.

Han vant med foredraget «Hva i all verdensrommet», som omhandlet at universet utvider seg  – men at forskerne har ikke peiling på hvorfor – eller hvordan.

–Det er kjempegøy å vinne. Jeg hadde som mål å vinne den regionale finalen, men her bestemte jeg meg bare for å kose meg. Det var to som fikk bedre poengsum av juryen så jeg ble litt overrasket, men det var herlig, sier en noe satt ut Ben David Nordmann.

Se bildeserie fra showet her.  Alle foto: David Jensen/UiT

Forsker på verdensrommet

Normann jobber i sin forskning med å vise at samme hvordan universet så ut da det var lite, og samme hvordan det vokste til dagens størrelse, så måtte det utvikle seg til det universet vi har i dag. Greier han det, da har han også greid å forklare hvorfor universet ser ut som det gjør.

I lørdagens dommerpanel fant vi Anders Hanneborg (akademia) fra Forskningsrådet, programsjef for NRK i Nord-Norge Tone Lein (media) og skuespiller Bernt Bjørn (scenekunst), og de var alle fulle av lovord. De sa blant annet dette om den ferske vinneren:

–Man trenger sånne som deg til å formidle at det er gøy å løse Einsteins ligninger. I del to kom du med noe helt nytt, det er bra. Og så liker jeg at du avslørte at forskning egentlig er kvalifisert gjetning, sa Anders Hanneborg.

Foruten heder og ære, fikk Normann også et reisegavekort på 20 000 kroner i premie.

Tina Louise Ringstad fra NTNU og Frida Felicia Vennerød-Diesen fra Universitetet i Oslo gikk også videre fra første stemmerunde i kveld, men måtte se seg slått på målstreken av Normann.

­– Jeg gratulerer Ben David Normann med seieren i Forsker Grand Prix 2018! Det er imponerende å formulere fire års forskning kort og lettfattelig på fire minutter, slik alle de ti deltakerne i årets Forsker Grand Prix har gjort. For at samfunnets investeringer i forskning skal gi avkastning, må forskningsresultater nå frem til de som skal bruke den. Deltakerne går foran som gode eksempler på hvordan forskning kan forklares slik at alle forstår. Forsker Grand Prix bidrar til at unge forskere blir mer synlige, både som forskere og formidler. I tillegg får de som er med verdifull trening i formidling og jeg vil oppfordre enda flere til å delta i denne spennende konkurransen fremover, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø.

Om Forsker Grand Prix

Forsker Grand Prix er en del av Forskningsdagene, som er en forskningsfestival i regi av Forskningsrådet. Fem delfinaler i Oslo, Trondheim, Stavanger, Bergen og Tromsø har kåret sine to beste deltakere, og sender dem nå til den nasjonale finalen i Tromsø. Her kåres landets beste forskningsformidler. Det er tre fagdommere og publikum som gjennom sine stemmer bestemmer resultatet.

Deltakerne er godt i gang med doktorgraden sin, men har ennå ikke disputert. De er plukket ut flere måneder i forveien og har fått profesjonell hjelp både med presentasjon og sceneopptreden.

Forsker Grand Prix har eksistert siden 2010, og på disse åtte årene har omtrent 400 unge forskere vært med i konkurransen. Disse har fått et godt grunnlag for å fortsette formidlingen av sin forskning, og publikum under Forskningsdagene har fått mange gøyale og lærerike arrangementer.

Foto kredit: David Jensen, UiT

Kontaktpersoner: