Mythbusting ga fullt hus under Forskernatta i Tromsø

Kosthold, trening og ernæring er i vinden som aldri før. Men for de fleste av oss er det vanskelig å vite hva som er sant i myldret av ubegrunnede anbefalinger og aggressiv markedsføringstaktikk.
Gjengedal, Julie Utler
Publisert: 29.09.18 19:00 Oppdatert: 29.09.18 16:40
Tromsø

Espen Renø Svendsen
Komiker Espen Renø Svendsen loset forskerne og publikum gjennom kveldens myteknusing. Foto: Julie Gjengedal

Det forsøkte forskere ved UiT å gjøre noe med under Forskernatta i Tromsø, der de og komiker Espen Renø Svendsen loset publikum gjennom fakta om miljøgifter, ernæring og treningstilskudd. Og kom med klare advarsler mot å lytte til råd som ikke har god dekning i forskning.

Edvard Hamnvik Sagelv
Edvard Hamnvik Sagelv trakk frem kreatin som det eneste tilskuddet som kan ha en effekt på styrketrening. Foto: Julie Gjengedal

Pre-workout en versting

Universitetslekor Edvard Hamnvik Sagelv trekker fram markedsføring som en av grunnene til at folk kjøper kosttilskudd for å prestere bedre på trening, på tross av liten effekt.

– Jeg tror det går mest på kunnskapsløshet. Men også at folk tror på det de ønsker å tro på, kommenterer han.

Sagelv fremhevet at 10-15 prosent av alle treningstilskudd inneholder ulovlige preparater, og at resten av dem ikke virker, med unntak av kreatin.

–  Det verste folk dytter i seg, er pre-workout preparater. Det er også de som i tester viser seg å inneholde flest dopingmidler.

– Det som er avgjørende for om du blir sterk, er at du faktisk trener styrke. Kosthold er ikke så mye å tenke over, du må bare spise vanlig mat, sier Sagelv.

Komplisert å finne god forskning på kosthold

Torill Enget
Stipendiat Torill Enget advarte publikum mot å kutte matvarergrupper fra kostholdet. Foto: Julie Gjengedal

Stipendiat Torill Enget advarte publikum mot å kutte ut forskjellige matvarer fordi man enda ikke kan forutse langtidseffekten av tiltaket.

– Det er komplisert å forske på kosthold, og det er vanskelig å kontrollere kostholdet til folk over en lengre periode, kommenterer Enget.

– Vi ønsker å basere rådene om sunt kosthold på forskning. Men mye forskning er produsert av de som skal selge et produkt, sier hun.

Miljøgifter på topp på 70-tallet

Torkjell Sandanger
Fisk er fortsatt bedre enn burger, ifølge professor Torkjel Sandanger. Foto: Julie Gjengedal

Mediesaker om miljøgifter i laks har ført til at noen har blitt skeptisk til å spise fisk. Men professor Torkjel Sandanger kan avkrefte at dette er et stort problem.

– I dag får du og jeg i oss like mye miljøgifter fra melkeprodukter og kjøtt som fra fisk, sier han.

Paradoksalt nok er det de som er født på 70-tallet som har fått den største dosen med giftstoffer, for i generasjonene deretter går andelen giftstoffer i kroppen nedover. Så for de som vurderer å velge vekk fisk, har Sandanger en klar anbefaling.

– Du bør spise mølje, ikke burger, anmoder han.

Les også: Du klarer å bryte ned miljøgiftene i kroppen din

Et spennende tema lokket Aina Barosen og Iselin Finn til Driv. Foto: Julie Gjengedal

Kostholdsmyter et trekkplaster

Aina Barosen og Iselin Finn mener temaet for kvelden er spennende, og at det er innenfor deres interesseområder.

Maiken Nicolaisen, Hanne Ballovarre og Kristiane Vollum Bø mener temaet for kvelden er aktuelt for alle. Foto: Julie Gjengedal

– Det er så mange meninger i media, og så mange uklare råd om hvordan man skal leve sunt. Dette virket som et arrangement som ville fremme hva som faktisk er et sunt kosthold, sier de.

Forsøket på å trenge gjennom kostholdsmytene trakk Maiken Nicolaisen, Hanne Ballovarre og Kristiane Vollum Bø til Driv.

– Vi er alle interessert i å trene, leve sunt og ha en frisk hverdag. Temaet er aktuelt for alle, det er veldig bra å bli bevisst, uten at man skal bli fanatisk, kommenterer de.

"Nok synsing! Hva er egentlig sunt?" trakk fullt hus på Studenthuset Driv fredag 28.09. Arrangementet inngår både i Forskningsdagene og internasjonale Researchers Night, og har mottatt støtte fra Norges forskningsråd. Initiativtaker og arrangør var Seksjon for formidlingstjenester ved Det helsevitenskapelige fakultet ved UiT Norges arktiske universitet.

Kvelden ble avsluttet med paneldebatt og quiz. Foto: Julie Gjengedal

Gjengedal, Julie Utler