Disse kjemper om å bli Norges beste forskningsformidler

10 unge forskere konkurrerer lørdag kveld om den gjeve tittelen ”Norges beste forskningsformidler” i den nasjonale finalen av Forsker Grand Prix.
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 28.09.18 00:00 Oppdatert: 28.09.18 12:04

De ti har gått videre fra regionale finaler rundt om i landet, og de har bare fire minutter på seg til å formidle sin forskning – og  til å overbevise publikum og dommerpanelet om at de er den verdige vinneren av Forsker Grand Prix 2018.

Pressen inviteres til å overvære finalen:

Dato: Lørdag 29. september

Tid: 18:45–21:00 (dørene åpner klokken 18:00)

Sted: Studentsamfunnet Driv, Tromsø

Showet starter og strømmes fra klokken 19 – følg sendingen via denne linken.

De ti doktorgradsstudentene som skal konkurrere er:

• Marte Bygstad-Landro, VID Vitenskapelige Høgskole, Bergen
  • Frida Johanne Lundevall, Universitetet i Bergen
  • Bjørg Jenny Engdahl, Universitetet i Oslo
  • Frida Felicia Vennerød-Disen, Universitetet i Oslo
  • Ben David Normann, Universitetet i Stavanger
  • Ana Llopis Alvarez, Universitetet i Stavanger
  • Tina Louise Ringstad, NTNU, Trondheim
  • Anders Lorentzen Kolstad, NTNU Vitenskapsmuseet, Trondheim
  • Maria Olsson, UiT Norges arktiske universitet, Tromsø
  • Tracy Munthali Lunde, UiT Norges arktiske universitet, Tromsø

Kveldens konferansier er NRK-programleder Nadia Hasnaoui, og vi gleder oss til å ønske dere velkommen til en spennende og lærerik aften i godt selskap!

Om Forsker Grand Prix

Forsker Grand Prix er en del av Forskningsdagene, som er en forskningsfestival i regi av Forskningsrådet. Fem delfinaler i Oslo, Trondheim, Stavanger, Bergen og Tromsø har kåret sine to beste deltakere, og sender dem nå til den nasjonale finalen i Tromsø. Her kåres landets beste forskningsformidler. Det er tre fagdommere og publikum som gjennom sine stemmer bestemmer resultatet.

Deltakerne er godt i gang med doktorgraden sin, men har ennå ikke disputert. De er plukket ut flere måneder i forveien og har fått profesjonell hjelp både med presentasjon og sceneopptreden.

Forsker Grand Prix har eksistert siden 2010, og på disse åtte årene har omtrent 400 unge forskere vært med i konkurransen. Disse har fått et godt grunnlag for å fortsette formidlingen av sin forskning, og publikum under Forskningsdagene har fått mange gøyale og lærerike arrangementer.

Kontaktpersoner:

Prosjektleder UiT, Camilla Martinsen Torneus, tlf. 907 35 336/ 77 64 55 84