UiTs første studenter gjenforent

Det var mye latter og god stemning da 131 av UiTs første studenter møttes igjen, mange for første gang på over 40 år.

Strømsvold, Julie
Publisert: 25.09.18 00:00 Oppdatert: 14.12.18 10:12

Rundt 300 studenter ankom Tromsø høsten 1972 - politisk engasjerte og ivrige på å ta del i å skape det universitetet vi kjenner så godt. Det var ingen pensumliste eller studieplan, og lærerne var ikke mye eldre enn studentene. Sammen var de virkelig universitets pionerer.

Her kan du lese mer om UiTs pionerer.

Det ble holdt foredrag om UiTs utvikling siden 70-tallet. Foto: Inger Elin Utsi

Ingen markering uten

Ingeborg Harsten og Rune Blix Hagen ved UiT, begge studenter i 72/73, snakket ofte sammen om at de ønsket å møte sine medstudenter igjen. Da UiT skulle feire sitt 50-års jubileum, mente Harsten at dette var det perfekte tidspunkt å arrangere dette. Uten studentene hadde det jo ikke vært noe universitet å feire. Arne-Wilhelm Theodorsen og Kirsti Anderssen kom så med på laget.

Den største utfordringen var å nå alle, da det ikke var registerstatistikk som det er i dag. De hadde håpet på 100 deltagere, men en stund så det dårlig ut.

– Vi nådde ut på Facebook, men vi hadde en treg start. I begynnelsen var det bare 30 som viste interesse, men så løsnet det plutselig opp og til slutt var det 131 påmeldte, forteller Harsten.

De aller fleste er tilreisende. Harsten selv har seks av sine gamle venner i hus.

Selv om mange hadde møttes for å se forestillingen sykle i snøstorm dagen før, var hovedarrangementet på lørdagen. Her møttes de på HSL-bygget, hvor rektor Anne Husebekk ønsket dem velkommen tilbake, og fortalte om hvordan universitetet er i dag - om hvordan det har vokst fra 300 studenter i 1972, til over 16000 studenter i 2018. På kvelden møttes de på Ølhallen, et av få lokaler som fremdeles er der fra den tid.

En engasjert gjeng

Alle studentene beskriver et stort politisk engasjement. Ikke så rart, da 1972 var året Norge sa nei til EF, og UiT ble

Thorfrid Hansen fortalte om sin tid som kvinnelig student ved UiT. Foto: Julie Strømsvold

beskrevet som det røde universitetet. Kvinnebevegelsen stod også sterkt, og UiT var et ypperlig sted for dette, med progressive lærere og uten de gamle strukturene til de sørlige universitetene.

– UiT var et annerledes universitet, forklarer Hans Petter Saxi. Saxi studerte samfunnsvitenskap ved UiT, og jobber nå som professor i statsvitenskap ved Nord universitet i Bodø. Han forklarer at han var en radikal ungdom på gymnaset, og var tiltrukket av det fag-politiske miljøet.

– Det var mye selvstudium og mye av undervisningen foregikk i kantina, hvor lærerne satt å diskuterte med studentene. Det var også stort fokus på tverrfaglig samfunnsfaglig utdanning. Studiet var en blanding av fag som sosiologi, jus og historie. Pensumlisten lagde vi, studentene. Jeg kom med en stabel med bøker, deriblant Das Kapital på tysk. Den ble fjernet fra pensumlisten, sier han og smiler.

Nettopp dette faglige engasjementet mener Harstad det er viktig at blir husket.

– Det er mye snakk om politikken og det røde universitetet, men da glemmer man litt det sterke faglige engasjementet. Studentene var med på alt av utviklingsarbeidet. Som student selv var dette fantastisk å være med på, og nå ser vi jo hva det har blitt, og det har jeg lyst til å vise frem, forklarer Harstad.

Fornøyd med hva UiT har blitt, er Klima- og miljøvernsjef i Bodø kommune Jan Wasmuth. Han beskriver seg selv som Nord Norge patriot, og har vært opptatt av natur og miljøvern siden han var barn. Han kom til UiT for å studere miljøvern.

– Til forskjell fra slik man hadde det i Oslo og Bergen, skulle studentene på UiT få sitte sammen med forskerne, og være tett på. Det gjorde jo at vi fikk et helt annet studium og en helt annen forståelse av faget enn man fikk gjennom å sitte å lese fagbøker.

Wasmuth liker universitets utvikling og dets fokus på praktisk utdanning, mens Saxi savner det tverrfaglige arbeidet. Saxi poengterer allikevel at UiT har vært utrolig viktig for Nord Norge, både i forhold til arbeidskraft og forskning.

Hans Petter Saxi og Jan Wasmuth. Foto: Inger Elin Utsi

Vil møtes igjen

Kvelden på Ølhallen ble det god mat, allsang og taler, med musikk fra 70-tallet og en sang skrevet akkurat om dem, de første studentene ved UiT. Komiteen ble sterkt oppfordret til å gjenta suksessen om 4 år, når det virkelig er 50 år siden de møttes første gang.

– Vi får se om entusiasmen og helsa holder! sier Harstad.

Strømsvold, Julie
Publisert: 25.09.18 00:00 Oppdatert: 14.12.18 10:12