Forskningsdagene i Finnmark har tidenes program

Det blir seminar og konsert med Mari Boine, foredrag med Einar Niemi, debattmøte om overgrep, stort grenseoverskridende forskningsprosjekt, boklanseringer, turorientering og bevegelsestorg, og andre spennende arrangement under Forskningsdagene i Finnmark.
Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 14.09.18 00:00 Oppdatert: 14.09.18 15:26
Alta

MARIS OPPVEKST: Mari Boine er med på Forskningsdagene i Alta, Tromsø og i Narvik med et bestillingsverk for UiTs jubileum. I Alta deltar hun også på et seminar. Foto: Ørjan Bertelsen/Riddu

Årets tema for Forskningsdagene 2018 er oppvekst. Festivalen arrangeres over hele landet fra den 19. september til den 30. september. I Finnmark er det arrangement i Kirkenes, Hammerfest, Kautokeino og Alta.

UiT Norges arktiske universitet tilbyr mange spennende gratis arrangement. I år feirer også UiT 50 år og av den grunn dette brede og omfangsrike programmet fra UiT til befolkninga.

Her er noe av det UiT tilbyr:

Seminar med Einar Niemi:
Kveldsseminar med historiker Einar Niemi om Finnmark, landsdelen, kunnskap og utdanning – Den lange historien om Universitetet i Tromsø. Dette skjer onsdag 19. september.

Seminar med Mari Boine:
20. september er det seminar med Mari Boine, sammen med forskerne Odd Mathis Hætta, Carola Kleemann og Eva Josefsen på Alta kultursal. Møt verdensstjernen som snakker om sin karriere, med bidrag fra forskernes ulike perspektiver på samisk samfunnsutvikling. Mari Boine har vært student ved lærerutdanningen i Alta.

Konsert med Mari Boine:
På kvelden i Alta kultursal er det konsertforestilling med Mari Boine. Der hun fremfører et bestillingsverk i anledning universitetets 50 års jubileum.  Du vil få høre noen av hennes mest kjente sanger og få vite bakgrunnen til disse sangene. Forestillingen ble vist for første gang på Riddu Riđđu i sommer. Denne forestillingen vises også i Tromsø den 21. september på Studenthuset Driv og i Narvik den 23. september.

Kunnskapsløype:

Allerede 250 ungdomsskoleelever er påmeldt til Kunnskapsløypa «Oppvekst», som er en turorienteringsløype for alle aldre. Alle som deltar får premier. Forskere ved UiT har lagd spennende spørsmål om årets tema.

Boklanseringer:
To nye bøker med forfattere fra UiT i Alta lanseres under festivalen. I tillegg blir det foredrag både i Alta bibliotek og universitetsbiblioteket. En bok om friluftsliv, skrevet av ansatte ved Idrettshøgskolen. Den andre boka tar for seg utfordringer i barnevernet.

Debattmøte om overgrep:
Den 25. september blir det debattmøte på Studenthuset City om overgrep i lokalsamfunn. Kenneth Hætta, som jobbet med å avsløre overgrepssakene i Tysfjord, vil innlede debatten.

OPPVEKST: Instituttleder Nina Hermansen og prodekan Synnøve Thomassen Andersen inviterer til spennende tema under et åpent kveldsseminar på Studenthuset City. Foto: Inger Elin Utsi

Seminar om oppvekst i Barentsregionen:
I Kirkenes blir det et stort folk til folk-seminar den 20. September. Forskere har tidligere besøkt ungdomsskolen i Kirkenes, samt skole nr. 19 i Zapolyarny og vil under det åpne seminaret dele betraktninger om oppvekst i Barentsregionen.

Forskningstorg:
22. september er det bevegelsestorg i sentrum av Alta. Det blir mange spennende aktiviteter på torget med bidrag fra Finnmarkssykehuset, Alta kommune, Idrettshøgskolen, Vitensenteret og Spenst. Den samme dagen er det flere populærvitenskaplige foredrag på Alta bibliotek.

Villmarkskveld:
Festivalen tjuvstarter med villmarkskveld søndag 16. September. Da gjester Jens Kvernmo og Dallas Seavey Alta. UiTs Rune Waaler vil også presentere innholdet i den nye boka om hundekjøring.

Ny forskning fra legestudenter

3 legestudenter vil legge fram resultater fra egen forskning. Tittelene på forskningen er:

- "Hvordan går det med barn og unge med funksjonelle magesmerter?"

- "Alvorlige skader hos barn i Finnmark"

- Effekt av livsstilsintervensjon for barn med overvekt"

Under hele festivalen vil det i glassgata på UiT i Alta være en posterutstilling knyttet til velferdssamfunnet. Den samme utstillingen vil også være i Tromsø og Harstad under Forskningsdagene.

Flere arrangement og hele programmet finner man på www.forskningsdagene.no evt. www.uit.no/Forskningsdagene

Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 14.09.18 00:00 Oppdatert: 14.09.18 15:26