Massemønstring for domstols-eksperter

I slutten av august strømmet Det juridiske fakultet ved UiT over av rundt 90 eksperter innen domstolsprosesser fra hele Norden, til en av de største vitenskapelige konferansene fakultetet har arrangert.
Moe, Trude Haugseth
Publisert: 06.09.18 00:00 Oppdatert: 07.09.18 09:14
Tromsø

Konferansen var Det 14. nordiske prosessrettsmøte, som for første gang ble arrangert i Tromsø.

Viktig å møtes

Anna Nylund åpner Det 14. Nordiske prosessrettsmøte, som for første gang ble arrangert i Tromsø, og som samlet 90 eksperter innen domstolsprosesser fra hele Norden.  Foto: T. H. Moe

– Det var to dager med mange kjempespennende faglige foredrag, forteller jusprofessor Anna Nylund ved UiT, som var ansvarlig for konferansen.

– Det er utrolig viktig å møte kolleger, fordi man lager nettverk; både tverr-nordisk, men også tverr-profesjonelt, sier Nylund, og forklarer at halvparten av deltakerne var fra akademia, mens andre halvparten var dommere, advokater og jurister som jobber i departementer.

Ikke «fake» konferanse

– Det er viktig å se hverandre, lytte og diskutere. Det å møtes fysisk har også fått økt betydning etter hva som kommer fram i media om «fake» konferanser og forskning, mener Nylund.

«Domstols-nerder»

En del av konferansen var et besøk på Tinghuset i Tromsø.

Professor Erik Bylander, leder for Den nordiske foreningen for prosessrett, ønsker velkommen.

– Det var ikke så mange som var interessert i arkitektur og kunsten i det flotte Tinghuset, for å si det sånn. Alle konferansedeltakerne strømmet bare rett inn i rettssalene og var opptatt av bruken og teknologien der inne. Sånn er det når mange «domstols-nerder» er samlet, ler professor Nylund.

Nyttig

Siden deltakerne hadde så variert bakgrunn, kom det fram mange fruktbare og nyttige perspektiver i diskusjonene, mener Nylund, og forteller at hun fikk mange positive tilbakemeldinger både på programmet til konferansen og byen.

Blant temaene domstolsekspertene jobbet seg gjennom de to dagene i Tromsø, var digitalisering av domstolene, fri bevisføring og bevisvurdering, nordiske domstolstrukturer i endring, og nordiske domstoler og migrasjon.

Om konferansen

• Det 14. Nordiske prosessrettsmøte.
  • Arrangeres hvert 3. år ved et nordisk universitet.
  • I år var Det juridiske fakultet ved UiT Norges arktiske universitet vertskap
  • I regi av Den nordiske foreningen for prosessrett. Foreningen har siden 1981 samlet jurister til informasjons- og meningsutbytte omkring spørsmål om domstolene, samt om forskningen og undervisningen i prosessrett i de nordiske landene.

Kilde: Den Nordiske foreningen for prosessrett

Hva er prosessrett?

• De rettsregler som gjelder for domstolsprosesser.
  • Prosess er i juridisk forstand en betegnelse for det rettsområdet som gir regler om føring av saker ved en domstol eller annet tvisteløsningsorgan.
  • Man skiller mellom straffeprosess, som er regler som blir anvendt i straffesaker, og sivilprosess, som brukes i sivile tvister.

Kilde: Wikipedia.

Moe, Trude Haugseth