Studenter og akademikere som menneskerettighetsforkjempere

Gjennom historien har studenter og akademikere kjempet mot urettferdighet og skapt endring. (Internasjonalt seminar 06. september 2018)
Fottland, Håkon
Publisert: 30.08.18 00:00 Oppdatert: 05.09.18 13:40

SAIH kampanjeplakat 2011

I Hong Kong, Sør-Afrika, Nicaragua og Tyrkia har studenter og akademikere blitt møtt med vold og forsøk på å tie kritiske røster.

Tid: Torsdag 06. september kl. 20:00 - 22:00
Sted: Tromsø bibliotek og byarkiv, plan 2

Studenter er ofte de første til å demonstrere når samfunnet beveger seg i gal retning, og universitetet og akademikere er et viktig korrektiv i samfunnsdebatten.

Det har sin pris, og studenter og akademikere opplever ofte å bli angrepet for sitt arbeid som menneskerettighetsforkjempere. To av dagens innledere har begge opplevd konsenvensene av kritikk mot stat og regime.

• Hvordan hånderer undertrykkende regimer studenter og akadmikere som velger å snakke opp og mot styresmaktene?
  • Hvilke muligheter har Norge til å bidra?
  • Hvilken senere effekt har slik hjelp hatt på den utsatte gruppen?

Lese mer:

Innledere:

Mostafa El-Sayed Hussin, Egypt (fjesboklenke)

Sarphan Uzungolu, Tyrika

Sunniva Folgen Høiskar, SAIH