Sekretariatet for sannhets og forsoningskommisjonen til UiT

Rektor Anne Husebekk er glad for at Stortinget i dag besluttet at sekretariatet for sannhets- og forsoningskommisjonen blir lagt til UiT.
Brøndbo, Stig
Publisert: 22.08.18 15:00 Oppdatert: 22.08.18 21:49

UiT-rektor Anne Husebekk er glad for at sekretariatet for sannhets- og forsoningskommisjonen blir lagt til UiT. Foto: Tommy Hansen
– At sekretariatet blir lagt til oss er en fin anerkjennelse av det sterke fagmiljøet vi har hos oss, sier dekan ved HSL-fakultetet, Sonni Olsen. Foto: Stig Brøndbo
– Vi har et stort akademisk miljø med mye kunnskap om oppdragene som kommisjonen skal jobbe med, sier Niklas Labba, leder for Senter for samiske studier ved UiT. Foto: Hildegunn Bruland

– Jeg er glad for at sekretariatet ble lagt til UiT. Det legges i et akademisk miljø med mye kunnskap om samer, kvener og norskfinner, sier rektor ved UiT Norges arktiske universitet, Anne Husebekk.
– Det er en god løsning at sekretariatet blir liggende i Nord-Norge. Det gir nærhet til mange kilder, sier Stortingets direktør, Marianne Andreasen til Norsk telegrambyrå.

Fornøyd dekan
Også dekan ved Fakultetet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning, Sonni Olsen, og leder for Senter for samiske studier ved UiT, Niklas Labba, er fornøyd med at sekretariatet blir lagt til UiT.
– At sekretariatet blir lagt til oss er en fin anerkjennelse av det sterke fagmiljøet vi har hos oss, sier dekan Sonni Olsen.

– Vi har et stort akademisk miljø med mye kunnskap om oppdragene som kommisjonen skal jobbe med. At Stortinget plasserer sekretariatet hos oss, viser at de har stor tillit til universitets fagmiljø, sier Niklas Labba. Samtidig presiserer han at sekretariatet vil være selvstendig og helt uavhengig av UiT.
– Det er helt opp til dem om de vil søke faglig støtte fra oss, UiT kommer ikke til å påvirke arbeidet eller resultater, sier Labba.

Mandat

I mandatet til kommisjonen beskriver Stortinget tre oppdrag:

• Det skal gjøres en historisk kartlegging som beskriver norske myndigheters politikk og virksomhet overfor samer og kvener/norskfinner både lokalt, regionalt og nasjonalt.
  • Virkningene av fornorskingspolitikken skal undersøkes. Er det noen ettervirkninger i dag, må disse komme fram i rapporten.
  • Foreslå tiltak som bidrar til videre forsoning.

Tre fra UiT

I juni ble det klart at «Kommisjonen for å granske fornorskingspolitikk og urett overfor samer, kvener og norskfinner» skal ledes av Dagfinn Høybråten. Med i kommisjonen er tre fra UiT Norges arktiske universitet:

Professor i sosialantropologi, Ivar Bjørklund
Professor emeritus i historie, Einar Niemi
Førsteamanuensis i historie, Ketil Zachariassen

De andre medlemmene er biskop emeritus Per Oskar Kjølaas (Tromsø), stipendiat Håkon Hermanstrand (Kolvereid), professor Pia Lane (Oslo), seniorrådgiver Anne Kalstad Mikkelsen (Hamarøy), museumsleder Marit Myrvoll (Evenes), professor Anne Julie Semb (Oslo), høyskolelektor Liv Inger Somby (Kautokeino) og professor emeritus Aslak Syse (Oslo).

Brøndbo, Stig
Publisert: 22.08.18 15:00 Oppdatert: 22.08.18 21:49