Til USA for å jobbe med NASA

UiT-studentene fra Narvik og Tromsø kom gjennom NASA-nåløyet. Fredag reiser de til Virginia, USA, for å teste nordnorsk raketteknologi hos romfartsgiganten.
Eidum, Espen Viklem
Publisert: 08.08.18 00:00 Oppdatert: 08.08.18 14:29

Det handler om prosjektet Grand Challenge Initiative – Cusp, tidenes største forsøk med forskningsraketter, ifølge ekspertene. I alt 11 raketter skal det internasjonale teamet skyte opp over Svalbard, både fra Andøya Space Center og fra Ny-Ålesund på Svalbard.

Les: NASA har sluppet oss om bord!

Narvik-gruppa: Fra venstre Arne Bjørk, James Alexander Cowie, Vetle Tronstad, Erlend Restad, Christer Nordby og Christoffer Boothby.

Faktisk er mengden forskningsraketter i Grand Challenge Initiative den største forsendelsen til utlandet noen gang fra det amerikanske romsenteret. Og målet med prosjektet er klart; å forstå mer av hva som skjer når de voldsomme solstormene treffer jorda.

Studentrakett

Det hele er et internasjonalt samarbeidsprosjekt ledet av UiO og der NASA og den japanske søsterorganisasjonen JAXA deltar – samt blant annet universiteter fra en lang rekke land. Og midt i det hele; en gruppe studenter, forskere og ingeniører fra UiT i Tromsø og Narvik. I prosjektet inngår nemlig studentraketten G-Chaser, og den skal blant annet utstyres med en såkalt aerosol-detektor utviklet av UiT-miljøet.

Ifølge Space science and research in Tromsø dreier det som et instrument «som skal måle røykpartikler fra meteorer som koagulerer i den øvre mesosfære.»

- Forsvinnende små

«Disse kan være viktige i en hel del kjemiske prosesser i den øvre atmosfære, og er meget vanskelige å detektere på grunn av at røykpartiklene er forsvinnende små (0.2 – 3 nm!).»

For ordens skyld: en nanometer er det samme som en milliarddels meter. Og disse partiklene dannes altså i mesosfæren – over stratosfæren og under termosfæren – og i en høyde av mellom 50 og 85 kilometer over jorda.

Senioringeniør Sveinung Olsen med det ferdige instrumentet. Foto: xxx

Hensikten med støvmålingene er å finne ut hvor store mengder materiale som når jorda fra meteoritter som fordamper i atmosfæren.

Studentgruppen fra Fakultet for naturvitenskap og teknologi ved UiT i Tromsø har jobbet med de fysiske beregningene og fremstillingen av selve instrumentet, mens satellitteknologi-studentene fra Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi (IVT-fak) i Narvik har tatt seg av elektronikk og styring av utstyret.

UiT har internasjonalt fremstående forskningsaktivitet på støv i mesosfæren, noe gruppen har dratt nytte av under utviklingen av aerosol-detektoren.

Tester utstyret

I alt ni studenter har vært involvert i arbeidet. Fredag reiser fem av dem til Wallops Flight Facility i Virginia for å teste instrumentet. Dit får de følge av senioringeniør Sveinung Olsen, stipendiat Tarjei Antonsen og professor Åshild Fredriksen ved institutt for fysikk og teknologi ved Fakultet for naturvitenskap og teknologi.

Tromsø-gruppa, her representert ved (fv): Student Henriette Trollvik, professor Åshild Fredriksen, student Tinna Lif Gulbrandsdottir, senioringeniør Sveinung Olsen og stipendiat Tarjei Antonsen. Foto: xxx

– Dette er et enestående samarbeidsprosjekt, og studentene er veldig spente på å se instrumentet i aksjon, forteller Fredriksen, som er koordinator for arbeidet i Tromsø og Narvik, til iTromsø.

Studentraketten er planlagt skutt opp fra Andøya i januar 2019. Det betyr at UiT-studentene også gjør nybrottsarbeid med sine målinger.

– Tidligere målinger av aerosoler i mesosfæren har vært gjort på sommeren, mens vi denne gang skal gjøre målinger på vinteren, da partiklene er betydelig mindre, og vanskeligere å fange opp, sier Åshild Fredriksen.

Eidum, Espen Viklem
Publisert: 08.08.18 00:00 Oppdatert: 08.08.18 14:29