Arbeidslivsdagen førte til ny deltidsjobb for Solfrid!

Solfrid deltok på Arbeidslivsdagen og fikk seg ny deltidsjobb. Her er hennes tips til deg som skal delta på Arbeidslivsdagen 2018.
Lund, Johanne Sofie
Publisert: 19.07.18 00:00 Oppdatert: 20.07.18 10:46

Solfrid Straale Hovda. Bachelor i sosialantropologi, starter master høsten 2018 Foto: Privat

Hvorfor valgte du å delta på Arbeidslivsdagen 2017?
Jeg deltok på Arbeidslivsdagen 2017 på bakgrunn av et arbeidsoppdrag for UiTstudent. Jeg hadde tidligere vært på arrangementet og fått veldig mye ut av det, derfor ønsket jeg å vise hvilke muligheter en slik dag gir. Jeg benyttet dagen til å presentere mange av de ulike arbeidsgiverne som var tilstede og vise bredden av variasjon blant de. Det er flere muligheter som arbeidsgivere tilbyr som studenter ikke kjenner til, for eksempel er det flere studenter som ikke er klar over den unike muligheten man har til å få nedbetalt studielånet hurtigere dersom man bor og jobber i Nord-Troms og Finnmark.

Hvordan benyttet du Arbeidslivsdagen?
Under Arbeidslivsdagen 2016 var jeg på utkikk etter en deltidsjobb og snakket med flere på stand om dette. En sykepleier ga meg informasjon som gjorde at jeg fikk kontakt med en arbeidsgiver som etter et intervju ansatte meg. Det er et eksempel på at man kan få mye ut av dagen dersom man er litt frampå.

Hvorfor vil du anbefale andre studenter å delta på årets Arbeidslivsdag?
Jeg anbefaler alle studenter å delta fordi det er viktig å gjøre seg kjent med mulighetene man har både under og etter studiene. Det er ikke alltid slik at man ender opp der man tror. Arbeidslivsdagen kan være en øyeåpner for hvilke muligheter som finnes. Internships underveis i studiene kan føre til fast ansettelse og det er ikke alle klar over det. Som i mitt tilfelle: En hyggelig samtale over en kaffekopp kan føre til deltidsjobb. Om man ikke er ute etter jobb, så er uansett nettverksbygging og informasjon alltid et godt argument for å delta. Om ikke det holder, så er det flust av kaffe, sjokolade og hyggelige folk der.

Hva er dine beste tips til studenter som ønsker å få mest mulig ut av dagen?
Mine beste tips til studenter som ønsker å få mest mulig ut av dagen er å oppsøke så mange relevante stands som mulig og ta seg tid til å snakke med de som står på stand. Ikke vær redd for å stille spørsmål, for de som står der ønsker å prate med nettopp DEG. Sett av litt tid dersom man vil ha mest mulig ut av det. Et siste tips kan være å utfordre komfortsonen litt og spørre om mulighetene for nettopp ditt studie, eventuelt be om kontaktinformasjon på noen som kan svare på det. Som antropologistudent er det ikke alltid like lett for de på stand å svare på hva slags jobber jeg kan få, men de vet ofte om folk som kan hjelpe meg!

Lund, Johanne Sofie
Publisert: 19.07.18 00:00 Oppdatert: 20.07.18 10:46