Tidenes studentopptak ved UiT – og i Nord-Norge vil rekordmange bli lærere

UiT Norges arktiske universitet har aldri gitt så mange unge tilbud om studieplass gjennom Samordna opptak som i år. Hele 6.871 får tilbud om å studere ved UiT i år. Dette er en økning på 16,4 prosent fra i fjor. Minister for forskning- og høyere utdanning, Iselin Nybø, er svært glad for tallene i Nord-Norge.
Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 19.07.18 11:00 Oppdatert: 19.07.18 12:50

GRATULERE: Wenche Jakobsen og statsråd Iselin Nybø gratulerer alle som har fått studieplass. Foto: Inger Elin Utsi/UiT Norges arktiske universitet

UiT-ledelsen presenterte de gode opptakstallene på en pressekonferanse sammen Kunnskapsdepartementet og statsråd Iselin Nybø i Oslo i dag.

­ ­– Det er fantastiske for landsdelen og for landet. Av de store universitetene i Norge er det UiT som øker mest. Et godt studietilbud, en spennende landsdel og gode jobbmuligheter gjør at rekord mange ønsker å studere ved UiT. Vi gleder oss til å ta imot de nye studentene, sier prorektor for utdanning, Wenche Jakobsen.

Gratulere til alle som har fått plass, sier Nybø til alle som skal begynne på studier til høsten.

Ikke uventet er det venteliste til studiene i medisin, sykepleier, odontologi og psykologi. Mange står også på venteliste for å studere akvamedisin, fiskeri- og havbruksvitenskap, sosialt arbeid, barnevern og økonomi-studiene i Tromsø.

Lærerboom i nord
UiT har aldri hatt så mange kvalifiserte søkere til lærerutdanningene som i år. Hele 793 søkere får tilbud som studieplass. I fjor var tallet 628.

– Vi opplevde rekordstort opptak til lærerutdanningene i fjor og en økning på 26 prosent i år er helt fantastisk. Norge og Nord-Norge har et stort behov for flere lærere og vi er svært glade over at nesten 800 får tilbud om å studere ved UiT, sier Wenche Jakobsen.

Forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø er glad for at flere unge ønsker å bli lærere. Regjeringa har innført en ny finansieringsordning for lærerstudenter som tar jobb i Nord-Norge etter endte studier. Disse vil få ettergitt store deler av sitt studielån.

– Til sammen utgjør slettingen 160.000 kroner. Dette utgjør halvparten av studielånet, sier Nybø. Hun påpeker at de virkemidlene regjeringa har satt igang, viser nå resultater.

UiT har fortsatt flest studenter fra Nord-Norge. Andelen søkere fra andre deler av Norge øker og i år er det over 40 prosent av studentene som kommer sør for Nordland. De som får tilbud om studieplass er i hovedsak i aldersgruppen 19 til 23 år.

UiT opplever også en økende interesse til ingeniørutdanningene og da spesielt innen bygg, maskin, automasjon og datateknikk.

– Dette er svært gledelig. Vi har stort behov for ingeniører og de fleste av våre studenter har fått seg jobb allerede før de har avsluttet studiene, sier prorektor Wenche Jakobsen.

Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 19.07.18 11:00 Oppdatert: 19.07.18 12:50