Vil bytte idrett med data og dans i kroppsøving

30.05.18 Stig Brøndbo

Ola Rismo og Daniel Edvardsen er først i Norge med master i kroppsøving. De vil ha mindre idrett og mer data, dans og friluftsliv i faget.

Ola Rismo (t.v) og Daniel Edvardsen er først i Norge med master i kroppsøving for grunnskolelærere. De mener faget gir fantastiske muligheter, men synes idrett tar for mye plass i elevenes kroppsøvingstimer. Foto: Stig Brøndbo

– Ta lederskap, vær med på å endre skolen, meld dere på i samfunnsdebatten og kom tilbake til oss for å ta doktorgrad, oppfordret prorektor for utdanning ved UiT, Wenche Jakobsen, da hun åpnet årets masterkonferanse. Foto: Stig Brøndbo
Hver masterkonferanse har en hovedinnleder. I år var det Siw Skrøvseth, som snakket om den positive kraften som ligger i det å se og bli sett, både som kollega og som lærer. Foto: Stig Brøndbo

– Det har vært utrolig lærerikt og synet vårt på faget har endret seg veldig underveis i løpet av studiet, sier Ola Rismo og Daniel Edvardsen. Onsdag og torsdag skal de sammen med sine medstudenter presentere sine ferske masteroppgaver i grunnskolelærerutdanning på UiT sin årlige masterkonferanse for grunnskolelærerutdanning 1-7.trinn og 5-10.trinn.

Data og duppeditter
Mens Daniel Edvardsen har skrevet sin masteroppgave om veiledningskompetanse i friluftsliv, har Ola Rismo forsket på bruk av data og duppeditter i kroppsøvingsfaget.
– Selv om vi temamessig har forsket på veldig forskjellige tema, har vi gjennom mange og lange faglige diskusjoner med hverandre, praksislærere og flinke veiledere utviklet samme grunnleggende syn på faget, sier Ola Rismo Begge mener at faget gir utrolig spennende muligheter, men at disse ikke blir utnyttet i skolen i dag.

For mye idrett
– Veldig mange elever opplever i dag et fag hvor idrett tar for mye plass. Ballspill er ofte populært. Vi har også sett elever få karakterer etter hvor fort de løper eller hvor mye de klarer å løfte, men ingen av delene er en del av læreplanen for faget, sier Daniel Edvardsen.Og arbeid med læreplan og planlegging av arbeid har et stort forbedringspotensial i skolen i dag, mener de begge.

Magiske øyeblikk
– Mange lærere har fokus på at faget har så få timer, og at det i en hektisk lærerhverdag blir vanskelig å tenke nytt. Vi har også forståelse for argumentet om at elevene trenger et fag som er annerledes, at det er nok skjermbruk og stillesitting ellers i skolen og på hjemmebane, sier Edvardsen. Men sammen med Rismo har han sett i praksis at noen får det til, at de gjennom å tenke tverrfaglig og planlegge langsiktig får til magiske øyeblikk hvor elevene blir sett, får utfordringer tilpasset den enkelte og at de får tverrfaglig undervisning utenfor klasserommet.
– Noen får til og med alle elevene på hele skolen med på minst en overnattingstur i året, sier Edvardsen.

Uendelig mange muligheter
Samtidig som Ola Rismo har gjort ferdig sin master i grunnskolelærerutdanning, har 27-åringen jobbet som fotballtrener ved Norsk Toppidrettsgymnas i Tromsø.
– Lærerutdanningen og mitt fokus på kroppsøvingsfaget har endret både egen praksis og syn på faget. Det har også vært med å utvikle meg som fotballtrener gjennom å gi meg en ny forståelse for blant annet læringsprosesser, sier Rismo. Gjennom jobben som lærer og fotballtrener har han også hatt med seg nyttige erfaringer inn i rollen som forsker og lærerstudent.

Grunnleggende ferdighet
– Min erfaring er at det går helt fint å jobbe med data som en grunnleggende ferdighet også i kroppsøvingsfaget, sier Rismo. Han tror at kombinasjonen kroppsøving og data kan engasjere elever som i dag ramler utenfor faget.
– Men hvis ikke dataskjermer og duppeditter fører til mer aktivitet, sier også jeg nei til det, mener Rismo.

Bedre veiledning
I sin masteroppgave kommer Daniel Edvardsen med råd til hvordan utdanningen av nye kroppsøvingslærere bør endres.
– Morgendagens studentpraksis burde inneholde et større fokus på veiledningskompetanse i studentpraksis og i lærere sin skolehverdag, skriver 25-åringen i sin oppgave.
– Bedre kroppsøvingslærere krever veiledning av lærere med både formell utdanning innen faget og med god veiledningskompetanse. I dag er det bare rundt 50 prosent som har det, og det holder ikke, sier Edvardsen.

 

Her finner du programmet til årets masterkonferanse

 

Les mer:

Ministeren ville diskutere masteroppgave

Ministeren imponert over UiT-master

Rektorer får ikke nok masterlærere

Fikk ministeren som elev

Statsråd fikk 13 kilo UiT-forskning

Ba om leksehjelp fra ministeren

På Twitter   #norgesarktiske
Skip to main content