– En unik mulighet for doktorgradsstudenter

Forsker Grand Prix er en enestående mulighet til å lære formidling. Er du doktorgradsstudent, er dette en utmerket sjanse til å forbedre dine formidlingsevner.
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 12.04.18 14:00 Oppdatert: 12.04.18 21:54

Audun Hetland og Elina Halttunen var Tromsøs finalister i 2011. Hetland vant.
Audun Hetland og Elina Halttunen var Tromsøs finalister i 2011. Hetland vant. Foto: UiT

Forsker Grand Prix er forskningsformidlingens Grand Prix. Ti doktorgradsstudenter får presentere forskningen sin og konkurrerer om dommernes og publikums stemmer i den regionale finalen, som i år arrangeres 27. september.

Les også: Her er vinnerne av Forsker Grand Prix Tromsø

Derfra går de to beste formidlerne i region Nord til den nasjonale finalen, 29. september, der de representerer Nord-Norge. I løpet av fire samlinger i mai, juni, august og september lærer deltagerne presentasjonsteknikk og bruk av rekvisitter. I tillegg får de én-til-én-coaching fra de to mentorene Malcolm Jobling og Audun Hetland.

Fra deltaker til mentor

Sistnevnte er førsteamanuensis ved UIT og forsker ved Center for Avalanche Research and Education (CARE) og var selv deltaker i 2011 da han vant den nasjonale finalen. Hetland mener Forsker Grand Prix er den desidert beste muligheten man har til å lære seg å formidle faget sitt, i tillegg til at det er et fantastisk utstillingsvindu for forskningen man holder på med.

– Alle forskere har bruk for å kunne presentere fagområdet sitt og forskningen sin på en god muntlig måte. Kommunikasjon er et håndverk som alle kan lære seg, sier Hetland.

Han mener at det er en god investering av tid å delta i Forsker Grand Prix og at det er en unik måte å lære seg god muntlig forskningsformidling. Tromsø har deltatt i den nasjonale finalen fire ganger og vunnet tre av dem.

I fjor var det Torbjørn Øygard Skodvin fra UiT som vant den nasjonale finalen:

– Det viser hvor lærerik coachingen er, sier Audun Hetland.

Fikk utvidet nettverket

Lina Stangvaltaite.
Lina Stangvaltaite. Foto: UiT

Det er en annen tidligere deltaker, Lina Stangvaltaite, helt enig i. Hun er i dag førsteamanuensis ved Institutt for klinisk odontologi og var også deltaker i Forsker Grand Prix i 2011.

– Ved å delta lærte jeg mer om mitt eget prosjekt. Jeg måtte virkelig sette meg inn i prosjektet mitt for å kunne gjøre det forståelig for andre, sier Stangvaltaite.

Hun syntes det var veldig morsomt og sosialt å delta, og forteller at hun fikk utvidet sitt sosiale nettverk gjennom møte med andre doktorgradsstudenter.

– Forsker Grand Prix har forandret måten jeg presenterer på. Jeg lærte at man kan leke med forskning gjennom bruk av nye presentasjonsteknikker og -metoder, forteller hun.

Les også: – Å være postdoktor er verdens fineste jobb

Noe for deg?

Du kan være aktuell deltaker til Forsker Grand Prix, hvis du oppfyller følgende kriterier:

• Du er ph.d.-student på en utdanningsinstitusjon i Nord-Norge.
  • Du trenger ikke å ha arbeidet ferdig, men skal ha kommet langt nok til å kunne presentere noe om forskningsprosjektet så langt.
  • Du disputerer i 2018 eller senere.
  • Du har et ønske om å bli en god formidler.
  • Du har et ønske om å stå på en scene og formidle forskningen din.

Hvis du kjenner deg igjen i punktene over og har lyst til å søke, kan du gå inn på denne lenka. Søknadsfristen er 22. april.

– Vi skal velge ut ti kandidater, og vurderer søknadene med et særlig fokus på motivasjon og tema for forskningen, sier arrangementsansvarlig for Forskningsdagene ved UiT, Irene Mercer.

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 12.04.18 14:00 Oppdatert: 12.04.18 21:54