UiT – en drivkraft i nord

Peter F. Hjort-seminaret arrangeres i år for fjerde gang ved UiT. Årets seminar ser på UiTs rolle de 50 siste årene, og hvilke muligheter som finnes i framtida.
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 15.03.18 15:00 Oppdatert: 19.03.18 07:17

Peter F. Hjort-seminaret arrangeres i år for fjerde gang.
Peter F. Hjort-seminaret arrangeres i år for fjerde gang. Foto: Lars Åke Andersen

Peter F. Hjort-seminaret er en arena for kunnskapsutveksling, der man får ulike perspektiver, erfaringer og kunnskap om ulike temaer og en dialog om hvordan man kan utvikle eller videreutvikle samarbeid innenfor ulike områder, sier seniorrådgiver ved UiT Norges arktiske universitet, Lars Buseth.

Rundt 250 forskere, studenter og representanter fra det offentlige og næringslivet er påmeldt seminaret, som arrangeres 21. mars. Bakgrunnen for seminaret er at aktører fra næringslivet, Tromsø kommune og UiT i 2014 tok initiativ til å formalisere en ny møteplass for å styrke samarbeidet mellom landsdelens arbeids- og næringsliv og akademia. Peter F. Hjort var den første rektoren ved UiT, og ved å knytte navnet hans til seminaret trekkes linjen tilbake til grunnlaget for etableringen av universitetet; å utdanne landsdelens ungdom og utvikle kunnskap om og for landsdelen.

Les også: Knytter sterke bånd til næringslivet

Lars Buseth er seniorrådgiver ved UiT og arrangerer Peter F. Hjort-seminaret.
Lars Buseth er seniorrådgiver ved UiT og en av de som arrangerer Peter F. Hjort-seminaret ved Senter for karriere og arbeidsliv. Foto: UiT Norges arktiske universitet

– Hensikten med seminaret er å ha en arena hvor man – på tvers av fag, bransjer og næringer – kan ha en dialog om hvordan man kan samarbeide, forklarer Buseth.

– Seminaret er et viktig virkemiddel for å koble akademia, arbeidsliv og politikk og bidra til at universitetets forskning og utdanningstilbud blir relevante og møter arbeidslivets behov. Samtidig vil UiT benytte muligheten til å gi deltagerne informasjon om aktiviteter knyttet til utdanning, grunnforskning og mer anvendt forskning, sier rektor ved UiT, Anne Husebekk.

Viktig med samarbeid

Seminaret er delt i to, med en plenumsdel først, som i år skal handle om hvilken rolle UiT har spilt siden universitetet ble etablert for 50 år siden. Innlederne i denne delen er UiT-rektor Anne Husebekk, sametingspresident Aili Keskitalo, fylkesmann Elisabeth Aspaker, historiker Narve Fulsås og tidligere administrerende direktør i Norut-gruppen, Wiktor Sørensen. Deretter blir det parallelle arbeidsøkter som tar opp blant annet sjømat, skole, helse og velferd.

– Dette er områder der UiT har spilt en stor rolle tidligere og kommer til å spille en stor rolle framover, og der det er viktig med et samarbeid med både det offentlige og det private, sier Buseth.

Noen av arbeidsøktene skal også se på fremtidige utfordringer, som klimaendringer og  teknologi, med et særlig fokus på Arktis.

– Dette er områder UiT kommer til å jobbe med framover, og der det er viktig med en dialog med samfunnet rundt. Det vil blant annet bli diskutert hvordan man ser for seg utviklingen av landsdelen og samspillet mellom UiT og aktørene rundt, sier Buseth.

Ser nye muligheter

Siden det første seminaret ble arrangert har det vært tatt flere gode initiativ som har ført til tettere samarbeid mellom akademia og næringslivet og det offentlige.

Les også: Får skryt for praksisordning

– For å se mulighetene for samarbeid må man møtes og snakkes og drøfte erfaringer. Peter F. Hjort-seminaret bidrar til nettopp å se nye muligheter for samarbeid om ulike felt. Seminaret er et arrangement som viser fram det mulighetsrommet, sier Buseth.

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 15.03.18 15:00 Oppdatert: 19.03.18 07:17