Rektor: – Kjell-Harald er en helt

Førstkommende lørdag vil student ved UiT i Alta, Kjell-Harald Myrseth, fortelle om de dramatiske døgnene i snøstormen i januar. Rektor Anne Husebekk fikk møte studenten da hun var i Alta. – Det er en sterk historie, sier Husebekk, som fikk tårer i øynene.
Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 14.03.18 00:00 Oppdatert: 15.03.18 14:06

Rektor Anne Husebekk ble rørt da hun fikk en smakebit av helgas Lørdagsuniversitet i Alta - historien om Kjell-Harald Myrseth, som ble reddet etter to dramatiske døgn i snøstorm.

Under et lukket seminar i regi av Finnmarksløpet fortalte og viste Kjell-Harald historien om hvordan han overlevde. Nå inviteres Altas befolkning, og gjester i Alta til et gratis foredrag lørdag 17. mars på Scandic hotell.

– Det er en sånn sterk historie at det er virkelig slik at jeg får tårer i øynene og er kjempeglad for at Kjell-Harald er her og er frisk igjen, sier hun.

Hun anbefaler alle å komme på Lørdagsuniversitetet.

– Det vil jeg virkelig gjøre. Her er vi mange som er glade i friluftsliv og mange som går ut på tur, og mange som underestimerer betydningen av dårlig vær og hva slags utfordringer det gir. Det er en sterk historie fra hans side, men også er det en påminnelse at det er virkelig vær som er den største fienden når man er på tur, sier Anne Husebekk.

Hun er veldig imponert over studenten.

– Kjell-Harald er en helt. Vi fulgte jo nøye med i det døgnet som, eller de 40 timene, og tenkte at han var i fare og vi visste hvor dårlig vær det var og det å takle den situasjonen og holde seg i livet, det er bare en helt som gjør, sier hun.

Selv er han evig takknemlig for at redningsmannskapet aldri gav opp.

– Ja, tenker på redningsmannskapet som ikke stoppet å lete etter meg heller da, de visste heldigvis hvor jeg var.

Foruten om de dramatiske døgnene, vil Kjell-Harald og turkompis Lasse Kornmo ha et foredrag om ekspedisjonen "Fra pub til pub gjennom villmarka". Turen ender opp i en dramatisk redningsaksjon som involverer og engasjerer mange.

Her kan du lese mer om Lørdagsuniversitetet i Alta 17. mars kl. 13.00

Utsi, Inger Elin Kristina