Helsefak styrker utdanningssamarbeid med Russland

Politiske utfordringer til tross – UiT satser på økt samarbeid med Russland.
Wæhler, Turid Austin
Publisert: 13.03.18 00:00 Oppdatert: 12.03.18 10:57
Tromsø

Samarbeid med Rusland
Alexander Kudryavtsev (NSMU) og Tormod Brenn (UiT) ledet et større team med ansatte som arbeidet med en stor søknad til SiU om midler til å styrke utdanningssamarbeid mellom Norge og Russland. Foto: SAG

Det helsevitenskapelige fakultet har halt i land to store bevilgninger fra Senter for internasjonalisering av utdanning (SiU). Pengene skal gå til utdanningssamarbeid mellom UiT og North-Eastern Federal University — NEFU, i Jakutsk i Sibir, samt mellom UiT og utdanningsinstitusjoner i Arkhangelsk, Novosibirsk og London.

Les også: -50°C skremmer ikke samarbeidsvillige UiT-forskere

Sammenligne data fra Tromsøundersøkelsen

Det sistnevnte prosjektet er det Tormod Brenn ved Institutt for samfunnsmedisin som er prosjektleder for, og han understreker at et stort team med ansatte fra både UiT og partnerinstitusjonene gjorde en kjempejobb med søknaden.

– Nytt ved dette prosjektet er at vi kobler på data fra et prosjekt vi kaller Heart to Heart, som sammenligner data fra Tromsøundersøkelsen med data fra en lignende befolkningsundersøkelse i Nordvest-Russland. Formålet er å finne ut hvorfor hjertehelsen i Russland er så mye dårligere enn i Norge, og håpet er at funnene kan kaste nytt lys over hjertehelse på generelt grunnlag, sier han, og forteller at ved å bruke disse dataene også i utdanning av masterstudenter og PhD-stipendiater, blir funnene implementert  i undervisning og forskning på en effektiv måte.

– I tillegg kommer det menneskelige aspektet, med styrking av relasjoner på tvers av grensene, sier Brenn.

Vedvarende vennskap viktig

Langvarig samarbeid over landegrensen

Prosjektet er resultat av et langvarig arbeid hos
både administrativt og vitenskapelige ansatte.
UiT har samarbeidet med Northern State Medical
University (NSMU) om utdanning av PhD-stipendiater
og masterstudenter i en årrekke.

Viktigheten av å samarbeide med Russland er noe Mona Kiil, seniorrådgiver i Senter for arktisk og global helse (SAG), stiller seg bak.

– Disse tildelingene understreker budskapet vi i SAG gjentar til det nesten kjedsommelige: Samarbeid med Russland er viktigere enn noensinne. Det bilaterale forholdet mellom Norge og Russland er nede i en bølgedal. Dette skyldes en rekke årsaker, der Russlands invasjon av Ukraina var en utløsende årsak til vestlig handelsboikott og økt internasjonal spenning mellom Russland og Vesten. Vi har sett tidligere at slike spenninger mellom øst og vest er forbigående, og når forholdene internasjonalt blir bedre, er det viktig at vi har gode relasjoner og en felles samarbeidshistorikk å se tilbake på, sier Kiil.

UiT har samarbeidet med Russland i en rekke prosjekter i flere tiår og SAG ser at vennskap og samarbeidsrelasjoner på tvers av grensene står sterkt.

– Samarbeidet begynte først i Nordvest-Russland, i hovedsak i Arkhangelsk, og vi ser med glede at det i løpet av årene har spredt seg til andre byer som St. Petersburg, Moskva, Novosibirsk, Tomsk, og Jakutsk, for å nevne noen.

25-års jubileum

Nettopp samarbeidet mellom UiT og utdanningsinstitusjoner i Nordvest-Russland skal hedres senere i år. I 2018 er det nemlig 25 år siden UiT først underskrev samarbeidsavtale med utdanningsinstitusjoner i Arkhangelsk, og dette skal markeres med både fest og faglighet.

– Vi vil ikke lekke for mye av programmet foreløpig, men vi kan røpe at det blir innovative foredrag, flotte utstillinger, musikk og lignende. Og selvsagt inviterer vi våre russiske venner på besøk når samarbeidet skal feires i Tromsø til høsten!, lover Kiil.

– Veien fra faglig samarbeid til vennskap er ikke lang, og vi er på vegne av UiT takknemlige for at SiU anerkjenner dette og gir midler for å fortsette og styrke samarbeidet på tvers av grensene, avslutter Kiil.

Les mer om samarbeidet med Rusland: – Tilrettelegging for fysisk aktivitet tjenes raskt inn i helsekroner

Wæhler, Turid Austin
Publisert: 13.03.18 00:00 Oppdatert: 12.03.18 10:57