Færre midlertidig ansatte ved UiT

UiT Norges arktiske universitet har de senere årene arbeidet for å få ned andelen midlertidig tilsatte. Tall fra Database for statistikk om høgre utdanning (DBH) viser en positiv nedgangstrend de siste seks årene.
Wangen, Henriette Leine
Publisert: 17.11.17 14:00 Oppdatert: 20.11.17 11:05

Andel midlertidige stillinger ved UiT er redusert med 7,1 prosentpoeng fra 2012 til 2017. Tallet for universitetet i 2017, der naturlige midlertidige stillinger, som stipendiater, postdoktorer, professor II og vitenskapelige assistenter er holdt utenfor beregningen, viser 18,5 prosent.

At de midlertidige stillingene har økt med 1,2 prosentpoeng det siste året, har sammenheng med rapporteringskrav fra DBH. I kravene for 2017 fremkommer det at personer med fast tilsettingsforhold i bunn, som er midlertidig tilsatt i annen stilling, rapporteres i det tilsettingsforholdet vedkommende har på rapporteringstidspunktet.

Midlertidige stillinger ved UiT Norges arktiske universitet målt i prosent. Utformet av Henriette Leine Wangen med bakgrunn i tall hentet fra Database for statistikk om høgre utdanning.

– For UiT utgjør dette 41,5 midlertidige rapporterte årsverk, men disse personene har faste stillinger ved UiT i bunn. Dette er åremålstilsatte studieledere, instituttledere og dekaner. I tidligere beregninger har disse vært rapportert som faste stillinger ved UiT. Tar vi høyde for dette, er reell midlertidighet ved UiT per 1. januar i år 17,1 prosent. Det betyr en svak reduksjon på 0,2 prosentpoeng fra 2016-nivå som var 17,3 prosent, forklarer seniorrådgiver Lillian Abelsen ved UiT.

For fire år siden skrev Nordlys at én av fire ved UiT Norges arktiske universitet ikke var fast ansatt ved utdanningsinstitusjonen. I denne artikkelen fremkom det at 25,6 prosent av de ansatte var i midlertidige stillinger, men sammenlignet med andre institusjoner i universitets- og høgskolesektoren i 2016, viste dette at UiT kom bedre ut enn universitetene i Trondheim, Oslo og Bergen. Samtidig ble det tydeliggjort at undervisning og forskerstillinger har høyest andel av midlertidige stillinger.

– Gjennomgående tiltak for å redusere midlertidighet skal videreføres, noe som betyr at midlertidigheten forhåpentligvis vil reduseres ytterligere det kommende året, sier Abelsen.

UiT Norges arktiske universitet har i dag 3444 årsverk, og tall fra DBH i 2017 viste en andel på 53,71 prosent kvinner. Blant de ansatte er den største andelen mellom 45 og 49 år med en gjennomsnittsalder på 46 år.

Wangen, Henriette Leine
Publisert: 17.11.17 14:00 Oppdatert: 20.11.17 11:05