Skrekk og verdensrommet inntar Tromsø bibliotek

Bibliotekstudentene ved UiT har tatt med seg både verdensrommet, skrekk og fly inn på Tromsø bibliotek og byarkiv.
Brøndbo, Stig
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Karoline Johansen
Publisert: 15.10.17 19:00 Oppdatert: 17.10.17 13:19

Verdensrommet: Studentene hentet inspirasjon fra egen barndom da de valgte verdensrommet som tema på utstillingen i barneavdelingen. Foto: Roswitha Skare
Snømann: Studentene har selv valgt ut bøker og dekorert utstillingene. Her fra utstillingen i ungdomsavdelingen som er en blanding av skrekk og jul. Foto: Roswitha Skare

Fire utstillinger er nå satt opp på Tromsø bibliotek, spredt på barne-, ungdoms- og voksenavdelingen.

– Vi prøvde å tenke hva barn liker og er interessert i, og det er jo blant annet stjerner, planeter, ufo-er og det mystiske. Vi trengte ikke å bekymre oss for å gå tom for bøker å ha med, biblioteket har mange bøker om temaene. Vi prøvde også å tenke på vår egen barndom og hva vi likte og interesserte oss for, sier Helen Seth.

Hun er en av 25 studenter som tar emnet Bibliotek og formidling og som har jobbet med utstillingen i barneavdelingen. Studentene som tar emnet kommer både fra bacheloren i Medie- og dokumentasjonsvitenskap, og fra årsstudiet Bibliotek- og dokumentasjonsvitenskap ved UiT Norges artktiske universitet.

Skrekk som tema

Også på voksenavdelingen er det en utstilling med verdensrommet som tema, mens de to siste utstillingene reflekterer at Halloween er rett rundt hjørnet.

– Det er en utstilling på ungdomsavdelingen og en på voksenavdelingen som har skrekk og horror som tema, men da med to ulike perspektiver og målgrupper, sier Juliane Bockwoldt, som er foreleser i emnet.

Ramme  og dekor

Utstillingen åpnet torsdag 12. oktober, studentene har selv gjort klart bøker og tenkt på utformingen med dekor, ramme og kontekst. De har også måttet markedsføre og planlegge åpningsarrangementet for utstillingene selv.

Vi hadde mange ideer om hva vi ville ha med av bøker, dekor og rekvisita. Det hjalp også at biblioteket hadde oppblåsbare planeter vi kunne bruke. Det har vært skikkelig gøy jobbe med dette, sier Seth.

- Fått utfordret oss selv

Studentene fra Medie- og dokumentasjonsvitenskap og Bibliotek- og dokumentasjonsvitenskap ved UiT skal som en del av emnet Bibliotek og formidling lære om hvordan biblioteker bygger opp og pleier sine samlinger, og hvordan disse kan formidles til befolkningen.

– Det har vært veldig artig å få jobbe praktisk og få prøve noe nytt og det vi skal jobbe med i framtiden. Vi har fått utfordre oss selv og vært kreative. Vi er veldig fornøyde og det blir spennende å se barnas reaksjon på utstillingen, sier Seth.

Utstillingene vil stå på Tromsø bibliotek og byarkiv til 31. oktober slik at de som vil kan komme å se.

Brøndbo, Stig
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder