Torbjørn vant «norgesmesterskapet for forskere»

Torbjørn Øygard Skodvin gikk helt til topps i konkurransen som handler om å formidle flere års forskning på fire minutter.

Torsøe, Mathilde
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Mathilde Torsøe
Publisert: 30.09.17 00:00 Oppdatert: 15.02.22 10:20
Om UiT Tromsø

NUMMER EN: Torbjørn Øygard Skodvin fra Rognan i Nordand vant Forsker Grand Prix i Trondheim lørdag. Et gavekort på 20.000 kroner fulgte også med seieren. Til venstre konferansier Nadia Hasnaoui. Foto: Mathilde Torsøe

Ti unge forskere fra ulike studiesteder i Norge kjempet lørdag kveld om å vinne finalen i Forsker Grand Prix i Trondheim. Torbjørn Øygard Skodvin, en av de to kandidatene som representerte UiT Norges arktiske universitet, kapret førsteplassen.

– Dette var utrolig kjekt. Jeg er veldig takknemlig, det har vært fantastisk å være med på Forsker Grand Prix. Underveis har jeg fått så god hjelp av universitetet, familie og venner. Pokalen er såpass tung at jeg kjenner at jeg har vunnet, sa en fornøyd og overveldet Skodvin rett etter at vinneren var kåret.

John-Arne Røttingen, dommer og administrerende direktør i Forskningsrådet, synes Skodvin viste seg som en svært god historieforteller.

– Innholdet i presentasjonene var også tydelig når det kom til forskningsprosessen. Det var bra fra A til Å, sa han.

(Saken fortsetter under videoen.)

Formålet med Forsker Grand Prix er å gi forskningsformidling mer oppmerksomhet og større prestisje, samt bidra til å synliggjøre doktorgradsforskningen. Skodvin legger ikke skjul på at han har jobbet mye med Forsker Grand Prix de siste månedene:

For meg som ikke har drevet så mye med dette før, kjennes det ut som om jeg har sprunget et maraton. Jeg er helt ferdig. Men det blir likevel feiring i kveld.

LES OGSÅ: Her er vinnerne av Forsker Grand Prix Tromsø

– Kan du være legen min?

Skodvin tilhører forskningsgruppa Hjerne og sirkulasjon ved UiT, og forsker på utposninger i hjernens blodårer. Fordi det tas flere røntgenbilder nå enn før, får stadig flere påvist slike utposninger. Hvis disse sprekker gir de en livstruende blødning. Utposningene kan opereres bort på forhånd, men det innebærer en hjerneoperasjon. Skodvin har forsket på hvem som har utposninger og som ikke bør gjennomgå en slik operasjon.

Under kveldens presentasjoner brukte han blant annet ballonger for å visualisere forskningen.

– Kan du være legen min? kom det spontant fra Mina Hauge Nærland, dommer og nyhetsleder i Aftenposten, etter Skodvins andre presentasjon.

Også meddommer og skuespiller Hallvard Holmen lot seg imponere:

– Presentasjonen din er så gjennomtenkt, trygg og klar. Det du presenterte i kveld var rett og slett fantastisk, sa han.

Holmen er klar på at han har lært mye i kveld:

Klokka 19 i dag var jeg mindre intelligent. Nå er jeg mer intelligent. Så det har vært en bra kveld, med andre ord.

To til superfinalen

UiT gjorde rent bord under finalen på Byscenen i Trondheim. UiTs andre finalist, Morten Svendsen Næss fra Institutt for medisinsk biologi, kom nemlig også videre til superfinalen – og tok andreplassen i konkurransen.

Næss driver med molekylær grunnforskning ved UiT, nærmere bestemt autofagi. Denne prosessen er viktig for avfallshåndteringen i cellene. Nedsatt autofagi er assosiert med blant annet muskelsykdom og Parkinsons. I sine presentasjoner brukte Næss Tromsøya som sammenligning for å gi et bilde av forskningen.

– Dette var artig. Det var nok dessverre en verdig vinner. Det blir nok litt forskingsformidling på meg framover også, sa Næss med et smil etter at vinneren var kåret.

– Jeg er utrolig stolt over innsatsen til begge våre studenter som deltok i Forsker Grand Prix. Spesielt gledelig er det at Torbjørn vant, sier Anne Husebekk, rektor ved UiT.

Den tredje kandidaten som kom videre til superfinalen var Brittany Marie DiSanti fra Høgskolen i Oslo og Akershus.

FERDIGE: UiTs kandidater Morten Svendsen Næss fra Bodø og Torbjørn Øygard Skodvin fra Rognan var strålende fornøyde etter finalen. Foto: Jørn Berger-Nyvoll

Tredje UiT-forsker som vinner

UiT har vært representert i den nasjonale finalen tre ganger tidligere – og vunnet to av dem. Kajsa Møllersen, postdoktor i samfunnsmedisin ved UiT, vant i 2012, og Audun Hetland, førsteamanuensis i psykologi ved UiT, vant i 2011. Sistnevnte har også vært mentor for de ti UiT-kandidatene som var med i regionfinalen denne  sesongen.

– Forsker Grand Prix er et utstillingsvindu der unge forskere får vist fram forskninga si på en interessant og lettfattelig måte for folk flest. I den nasjonale finalen møtes de flinkeste formidlerne i landet, men nivået ved UiT er så bra at de beste herfra har mulighet til å strekke seg langt – kanskje helt til topps, har Hetland tidligere uttalt.

De andre finalistene i lørdagens finale var fra Oslo, Bergen, Porsgrunn, Trondheim og Bergen.

LES OGSÅ: - Å være postdoktor er verdens fineste jobb

Torsøe, Mathilde