– We will make the liver great again!

Allerede når du er 20 år begynner levercellene som renser blodet ditt å få redusert funksjon. Kan denne aldringsprosessen forhindres?
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 28.08.17 00:00 Oppdatert: 23.01.18 15:32
Tromsø

Samarbeidspartnere i leverforskning
Ved å videreutvikle et av verdens beste mikroskop, skal denne gjengen finne ut hvorfor cellene i levra svekkes med årene – og det beste av alt: De skal forhindre denne svekkelsen! Fra venstre: Peter McCourt, Bård Smedsrød, Natasa Skalko-Basnet og Balpreet Singh Ahluwalia.
Foto: Elisabeth Øvreberg

– Ja! Jeg tror vi både kan bremse og reversere levercellenes aldringsprosess, sier førsteamanuensis Peter McCourt ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT.

Nå har nemlig han og kollegaene på UiT, samt deres utenlandske samarbeidspartnere, fått et EU-stipend på 35 millioner kroner (se faktaboks).

– Av disse pengene får vi ved UiT 11 millioner kroner, forteller McCourt.

Prosjektet er innovativt og nytt, og lykkes de, kan de gjøre så ikke leveren taper rensefunksjonen med alderen.

Balpreet Singh Ahluwalia og supermikroskopet
Balpreet Singh Ahluwalia og supermikroskopet.
Foto: Elisabeth Øvreberg

Livsviktig rensing av blodet

Enkelt forklart så har leveren celler med hull som renser blodet. Disse hullene fungerer som filter der blodets normale bestanddeler slippes gjennom, mens avfallsstoffer og andre substanser som ikke skal være i blodet, blir fanget opp.

– Dessverre så reduseres disse hullene når vi blir eldre, noe som gjør at leveren får nedsatt rensefunksjon, sier UiT-professor og leder av D’Liver, Bård Smedsrød.

– Ikke bare er det farlig at blodet ikke blir ordentlig renset, men filtreringen av medisiner, som kreftmedisiner, hoper seg opp i leveren, supplerer professor Natasa Skalko-Basnet.

Utvikle super-mikroskop

Dermed har de medisinske professorene alliert seg med førsteamanuensis Balpreet Singh Ahluwalia ved Institutt for fysikk og teknologi, som er spesialist på mikroskop. I sitt laboratorie på UiT har han det mest avanserte mikroskopet som per i dag kan skaffes kommersielt, og ved bruk at EU-midlene skal han videreutvikle mikroskopet til å kunne studere levende leverceller i en forstørrelse som gjør det mulig å observere de karakteristiske små hullene, noe som er helt nytt og revolusjonerende innen leverforskningen.

– Se for deg hvor mye mer man får med seg hvis man ser en film versus et fotografi. Hvis vi med mitt mikroskop kan studere levende leverceller, så kan vi se hvordan hullene forsvinner, hvorfor de forsvinner og hvordan vi kan forhindre dette. Vi får rett og slett et bedre bilde av prosessen, sier Singh Ahluwalia.

– Og når vi vet hvorfor hullene i cellene forsvinner, så kan vi forhindre utviklingen, legger Skalko-Basnet til.

Mikroskopet vil bryte grenser

Det er denne unike teknologien Peter McCourt og hans forskningskollegaer har manglet i sin forskning. EU-midlene gjør så de kan ta sin forskning et skritt videre ved å samarbeide på tvers av fagdisipliner.

– Med mikroskopet som nå utvikles, bryter vi grenser, vi får se noe som aldri har blitt sett før. We will make the liver great again! smiler Peter McCourt.

Han forteller at de allerede i 2009 satte i gang med prosjektet, men etter flere avslag på EU-søknadene, holdt de nesten på å miste troen.

– Vi vil derfor gi en stor takk til UiTs seniorrådgiver ved Avdeling for forskning og utviklingsarbeid, Thorbjørg Hroarsdottir, som har gitt oss enormt med hjelp da den siste EU-søknaden skulle skrives, men også til Helsefak og Inge Nilsen som ga oss solid støtte.

Internasjonalt samarbeid

Forskerne fra UiT har fått penger fra Marie Curie-Sklowdowska Action Innovative Training Network (MSCA-ITN) under EU-programmet Horizon 2020.

Prosjektet er et tverrprofesjonalt samarbeid med Bielefeld (Tyskland), Tromsø, Gøteborg, Birmingham, Oxford, Brussel (Belgia), Sydney (Australia) og National Institutes of Health, (Baltimore, USA), samt industrisamarbeidspartnere i Tromsø (D’Liver), Frankrike og Tyskland.

Les også: Prestisjefylt EU-støtte til UiT-forsker

Øvreberg, Elisabeth