Vil samarbeide med Asias beste universitet

UiT får trolig på plass en avtale med National University of Singapore i løpet av året.
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 03.05.17 19:00 Oppdatert: 03.05.17 19:53

UiT-rektor Anne Husebekk og direktør ved NUS, Chow Siaw Kiang.
UiT-rektor Anne Husebekk og direktør ved NUS, Chow Siaw Kiang. Foto: Karine Nigar Aarskog

– Det vil bli et samarbeid mellom oss og National University of Singapore (NUS). De har gitt signaler om at de ønsker en avtale med et konkret innhold om samarbeid innen forskning, undervisning og studentutveksling, sier UiT-rektor Anne Husebekk.

– Vi diskuterte også muligheten for at studenter og undervisere kan reise sammen på utveksling, sier prorektor for utdanning ved UiT, Wenche Jakobsen.

Med en slik avtale vil det blant annet bli enklere for studenter ved UiT å ta deler av sitt studium ved NUS, og samtidig opprettholde progresjonen i studiet.

– Vi ønsker jo at studentene våre skal fullføre på normert tid, sier Husebekk.

En god mulighet

Hilde Hexeberg Tørnblad har vært jusstudent ved UiT og fikk i fjor innvilget et stipend fra Aker Scholarship som gjorde at hun fikk muligheten til å studere ved nettopp NUS. Alt finansiert av Aker Scholarship.

Les også: Gråt av lykke da hun fikk elitestipend

Hilde Hexeberg Tørnblad deltok på middag med UiT-delegasjonen. Her sammen med førsteamanuensis Balpreet Singh Ahluwalia (t.v.) og Bjørn-Morten Batalden.
Hilde Hexeberg Tørnblad deltok på middag med UiT-delegasjonen. Her sammen med førsteamanuensis Balpreet Singh Ahluwalia (t.v.) og føresteamanuensis Bjørn-Morten Batalden. Foto: Karine Nigar Aarskog

Hun mener det er en fantastisk mulighet å få studere ved dette universitetet.

– Innen mitt fagfelt er NUS rangert som det tolvte beste i verden. Professorene er utrolig dyktige og flinke til å formidle. Man blir også veldig god i engelsk og får oppleve et mangfold innen kulturer og menneskegrupper, sier Tørnblad.

Inngår flere avtaler

Husebekk og Jakobsen er for tiden på reise i Singapore og Kina for å undertegne flere samarbeidsavtaler med universiteter og forskningssentre, og for å sondere mulighetene for å inngå ytterligere avtaler. National University of Singapore er et universitet som det er svært attraktivt for UiT å samarbeide med. Universitetet ble i år rangert som det beste i Asia og det 24. beste i verden av Times Higher Education. Husebekk mener UiT og NUS har mye å tilføre hverandre.

– Selv om vi lever i to veldig forskjellige deler av verden, har vi mange likheter og de samme utfordringene, sier Husebekk.

Norge og Singapore er begge maritime nasjoner og avanserte samfunn med behov for teknologiutvikling. I tillegg har de to landene omtrent like mange innbyggere og står overfor den samme eldrebølgen om få år.

– Helseteknologi er derfor et aktuelt område å samarbeid om forskning på, i tillegg til blant annet maritim forskning sier Husebekk.

Opptatt av Arktis

Singapore er også svært interessert i det som skjer i Arktis. Blant annet fordi klimaendringene åpner opp for nye transportruter når isen forsvinner og fordi Singapore ligger utsatt til dersom havet stiger.

– Singapore er opptatt av arktiske spørsmål, selv om vi er langt unna. Oppvarmingen går dobbelt så fort i Arktis som andre steder, og det som skjer i det høye nord har konsekvenser for resten av verden. Derfor ønsker vi å engasjere oss mer i arktisk forskning. Dette er et godt tidspunkt for to av de beste universitetene i Norge og Singapore å starte et samarbeid for å lære av hverandre og utvide sin kunnskap, sier Sam Tan, som er minister ved statsministerens kontor og Arbeidsdepartementet i Singapore.

Prorektor Wenche Jakobsen sammen med minister Sam Tan, som fikk selskinnsvotter i gave fra UiT. Foto: Karine Nigar Aarskog

I forbindelse med Asia-besøket inviterte han og den norske ambassaden UiT-delegasjonen på middag, der ministeren selv var tilstede. Sam Tan mener alle bør være opptatt av global oppvarming og spår at klimaendringene vil få mye å si for Singapore.

Ambassadør Tormod Endresen, Chou Siaw Kiang, Anne Husebekk og Chow Yean Khow var blant de som deltok på workshopen mellom UiT og NUS.
Ambassadør Tormod Endresen (t.v.), Chou Siaw Kiang, Anne Husebekk og Chow Yean Khow var blant de som deltok på workshopen mellom UiT og NUS. Foto: Karine Nigar Aarskog

– Som en følge av at nordøst-passasjen åpner opp, vil flere skip komme til å bruke en annen transportrute enn den som Singapore er en del av i dag, noe som vil påvirke oss. Når den arktiske isen smelter, vil det også påvirke oss, understreker han.

Spennende med merittering

Den tredje dagen av Asia-besøket hadde Husebekk og resten av UiT-delegasjonen en workshop med representanter fra NUS. De diskuterte blant annet maritim forskning og utvikling av bærekraftig energi.

– Det er mange spennende områder vi kan samarbeide om. Vi har felles interesser innen økonomi og shipping og ønsker å få vite mer om hva dere gjør på energi og bærekraftig miljø og hvordan vi kan dele og tilpasse teknologi. Jeg tror vi kan lære mye av erfaringer fra Norge, sier professor og direktør ved NUS, Chow Siaw Kiang.

Ifølge Jakobsen er Kiang også imponert over det nylig innførte meritteringssystemet av gode undervisere ved UiT.

– Han hadde sansen for et slikt system. En avtale om undervisingsutveksling med NUS vil passe veldig godt inn i våre planer, understreker Jakobsen.

Avtalen mellom UiT og NUS kan bli undertegnet allerede i september, under Arctic Frontiers Abroad som i år arrangeres i Singapore.

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 03.05.17 19:00 Oppdatert: 03.05.17 19:53