UiT satser internasjonalt

UiT styrker forsknings- og utdanningssamarbeidet med Asia. I dag reiser en delegasjon ledet av rektor Anne Husebekk til Singapore og Kina.
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 30.04.17 00:00 Oppdatert: 01.05.17 17:40

Sigrid Ag (t.v.), Geir Gotaas, Wenche Jacobsen og Anne Husebekk er i delegasjonen som reiser til Asia.
Sigrid Ag (t.v.), Geir Gotaas, Wenche Jakobsen og Anne Husebekk er i delegasjonen som reiser til Asia. Foto: Karine Nigar Aarskog

– Hensikten med besøket er å lage avtaler med store og flotte universitet der vi både kan ha utveksling av studentsamarbeid og samarbeide om forskningsprosjekt. Til glede og utbytte for både faglig ansatte og studenter, sier UiT-rektor Anne Husebekk.

De to landene UiT skal besøke er Singapore og Kina.

– Ingen av dem er åpenbart arktiske land, men de har begge observatørstatus i Arktisk råd, de er opptatt av maritim transport, de er aktører som satser målrettet på forskning og utdanning av svært høy kvalitet, og de er opptatt av økt samarbeid med norske institusjoner. Med UiTs spisskompetanse innen arktisk forskning opplever vi stor interesse fra asiatiske aktører vi er svært glade for å samarbeide med, sier Husebekk.

Les også: Arrangerer Arktis-konferanse i Singapore

Samarbeidsavtalene er helt i tråd med strategien for UiT, mener prorektor for utdanning, Wenche Jakobsen:

– Jeg er veldig glad for at rektoratet nå har et økt fokus på internasjonalisering, sier leder av internasjonal seksjon ved UiT, Sigrid Ag som er med i delegasjonen.

Les også: Et lite stykke Japan – i Alta

Blant de 20 beste i Asia

Av de åtte universitetene delegasjonen skal besøke er fire blant de 20 beste i Asia. I den seneste Times Higer Education-rangeringa er Singapore National University nummer én av alle asiatiske universitet, Nanyang Technological University er nummer fire, Fudan University nummer 16, og Shanghai Jiao Tong University er nummer 18.

Les også: Gråt av lykke da hun fikk elitestipend

– Økt samarbeid med disse institusjonene er absolutt i tråd med UiTs strategi, som blant annet sier at UiT skal videreutvikle robuste forskningsmiljø, og prioritere samarbeidspartnere som bidrar til å heve UiTs forskningskvalitet. Besøkene bidrar også til å oppfylle andre sentrale punkt i UiTs strategi, sier Husebekk.

Viktig for UiT

Dette er aktørene UiT skriver avtale med:

* Agency for Science, Technology and Research (A*STAR) i Singapore.

* Polar Research Institute of China

* Zhejiang University of Technlogy i Kina

* Zhejiang University of Science and Technology i Kina

Blant ambisjonene er å legge til rette for økt internasjonal mobilitet, bygge kunnskap og kompetanse sammen med internasjonale partnere, og tilby attraktive utdanninger og kvalitetssikrede utvekslingsopphold. De to universitetene Husebekk skal undertegne avtale med i Kina er teknologiske universitet som i mange år har vært viktige partnere for tidligere Høgskolen i Narvik.

– Signering av reviderte samarbeidsavtaler med disse to universitetene er viktig for UiT som helhet, og særlig for Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, sier Husebekk.

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 30.04.17 00:00 Oppdatert: 01.05.17 17:40