Her blir UiT lokomotiv-partner til Nord-Norges eldste kulturfestival

Her signerer rektor Anne Husebekk avtalen som gjør UiT til en av hovedsamarbeidspartnerne til Nord-Norges eldste kulturfestival, Vinterfestuka i Narvik.
Eidum, Espen Viklem
Publisert: 23.03.17 00:00 Oppdatert: 15.05.18 13:24
Narvik

UiT-rektor Anne Husebekk og styreleder Bjørn Harald Larsen i Vinterfestuka signerte onsdag kveld en samarbeidsavtale mellom universitetet og kulturfestivalen i Narvik. Signeringen ble bivånet av en tung del av byens næringsliv samt årets Svarta Bjørn-representanter (til høyre). Foto: Espen Eidum

Hun kunne neppe valgt et mer passende sted å sette pennen til papiret enn under VU-arrangementet Moslings Aften i Lokstall 1 i Narvik onsdag - og med en tung del av byens næringsliv til stede.

- Utenom det vanlige

- Det er utenom det vanlige at vi inngår slike avtaler. Når vi gjør det synes vi også det er viktig å markere det, sier Husebekk.

Vinterfestuka, ofte forkortet VU, har vært arrangert årlig i Narvik siden 1956, og er bygget opp rundt byens jernbanehistorie. I bunnen ligger historier, myter og fakta fra anleggstiden til jernbanen som ble bygget mellom Kiruna og Narvik, og der rallaren, Svarta Bjørn og Ofotbanen er stikkord.

De om lag 200 arrangementene som årlig går av stabelen under VU, har rundt 30 000 besøkende.

Her får du vite mer om Vinterfestuka

For Husebekk er det viktig å understreke at UiT ikke skal være en "vanlig" sponsor for Vinterfestuka.

- Bare fantasien setter grenser

- Dette er et samarbeid som også skal komme våre studenter til gode. Vi håper at VU kan være en læringsarena for dem, og at vi samtidig kan være til hjelp for Vinterfestuka, sier hun.

Avtalen som er inngått omfatter først og fremst tilgang på tjenester i UiT-systemet for Vinterfestuka. Det dreier seg om tjenester og kompetanse som festivalen mangler eller rett og slett ikke kunne tatt seg råd til. Nå åpner det seg plutselig nye muligheter for landsdelens eldste kulturfestival, eller som styreleder Bjørn Harald Larsen sa det:

"Nå er det bare fantasien som setter grenser".

Anne Husebekk ble i løpet av VU-oppholdet i Narvik også tildelt medlemskap i Rallarklubben. Et synlig bevis på medlemskapet var rallarhatten som hun også bar under avtalesigneringen onsdag kveld.

Eidum, Espen Viklem
Publisert: 23.03.17 00:00 Oppdatert: 15.05.18 13:24