Nå får Narvik sin studentkro igjen!

Den har ligget nede noen år, men nå er den store dagen kommet; studentkroa HiNsides ved UiT i Narvik åpner dørene igjen fredag.
Eidum, Espen Viklem
Publisert: 16.03.17 00:00 Oppdatert: 16.03.17 13:04
Narvik

En del av gjengen som står bak driften av studentkroa HiNsides. Nå åpnes dørene igjen etter at krotilbudet har ligget nede i mange år.

Kroa har vært etterlyst som et viktig sosialt tilbud for studentene ved UiT i Narvik. Og du skal veldig mange år tilbake i tid før du finner sist gang den var i drift. Men nå skjer det altså. Etter bortimot halvannet år med oppussing der både frivillige og profesjonelle har bidratt, åpner HiNsides fredag dørene igjen.

Omfattende oppussing

- Ikke bare er vi glade for å kunne starte opp igjen. Vi er også fantastisk glade over å være i mål med oppussingen, sier en av pådriverne for å få på plass krotilbudet, Kristine Helen Pettersen, PØL-student ved UiT i Narvik.

Vegger er flyttet på, rom bygget om og malt, elektrisk anlegg fikset opp og nye møbler er på plass. Både UiT og samskipnaden har bidratt med midler som har gjort oppussingen - og gjenåpningen - mulig.

Åpen for alle

Og ikke minst; HiNsides har også en gjeng motiverte frivillige som skal stå for driften.

- Vi har hatt 13 stykker på vaktkurs, så vi har folk som stiller opp for kroa når dørene åpnes, sier Pettersen.

Under Vinterfestuka vil kroa ha åpent fredag, lørdag og onsdag. Ellers er kroa åpen annen hver onsdag samt fredager.

- Og kroa er åpen for alle, enten du er student her eller ikke, sier Kristine Helen Pettersen.

Eidum, Espen Viklem
Publisert: 16.03.17 00:00 Oppdatert: 16.03.17 13:04