UiT bekjemper antibiotikaresistens i Afrika

Antibiotikaresistens er ikke bare en trussel, men en realitet verdens helsesamfunn må ta inn over seg. UiT er derfor med på å gi et kunnskapsløft i Afrika.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 10.03.17 00:00 Oppdatert: 10.03.17 09:56
Tromsø

Åpning av laboratoriet i Malawi
Det var en blid gjeng som åpnet laboratoriet i Malawi. Det internasjonalte samarbeidsprosjektet skal bidra til å bekjempe antibiotikaresistens. Her med: Arnfinn Sundsfjord, Lars Småbrekke, Bjørg Haldorsen, Sabiha Essack, Vernon Salomon, Willem Sturm, Watipaso Kasambara Foto: Privat

At antibiotika ikke klarer å ta knekken på bakterier, er svært alvorlig. Tidligere statsminister i Storbritannia, David Cameron, omtalte situasjonen som ”The dark ages of medicine”. For hva gjør vi når vanlige infeksjoner ikke lenger kan medisineres?

– På verdensbasis vil 10 millioner mennesker dø hvert år fremover grunnet antibiotikaresistens, sier seniorrådgiver ved Senter for arktisk og global helse, UiT, Mona Kiil.

Dette er svært alvorlig, og dødsfallene vokser stadig – også i Norge.

Les også: Pasienter dør av bagateller

Les også: Antibiotikaresistensen sprer seg raskt

Et lys i mørket

Men det finnes lys i mørket – for mens man som regel kun har dårlige nyheter når det gjelder antibiotikaresistens, så har Kiil godt nytt.

Gjennom et internasjonalt samarbeid, finansiert av NORAD, har UiT bistått med å få åpnet to moderne laboratorier i Malawi og Mosambik.

– Nesten halvparten av dødsfall relatert til antibiotikaresistens er i Afrika, og disse laboratoriene bidrar blant annet til forskning, kompetanseheving og et økt fokus på problematikken, uttaler Kiil.

Hun forteller at hun og to av spesialistene innen antibiotikaresistens fra UiT, Arnfinn Sundsfjord og Lars Småbrekke, dro til Afrika i oktober 2016 for å åpne de nye laboratoriene. Med seg hadde de også Bjørg Christina Haldorsen, spesialbioingeniør ved Universitetssykehuset Nord-Norge.

Til åpningen kom også helseministrene i de respektive landene, representanter fra WHO, TV-stasjoner og ambassadører.

Utdanner fagpersoner i Mosambik og Malawi

­– I tillegg til å kunne få oversikt over situasjonen i disse landene, fører de nye laboratoriene til at det blir utdannet masterstudenter og PhD-studenter med kompetanse innen antibiotikaresistens. Spesialistene Sundsfjord, Småbrekke og Gunnar Skov Simonsen har fungert som veiledere for studentene, og de drar ned nå i april for å være med på uteksamineringen av masterstudentene.

Samarbeidet startet i 2014 og er finansiert ut 2018.
I høst hadde samarbeidsprosjektet blant annet en stor, internasjonalt konferanse i Tromsø, der også WHO deltok.

– Vi må kjempe sammen

En av dem som tok turen til Tromsø var Dr. Lapnet-Moustapha fra WHO. Hans store budskap var at hvert enkelt land ikke kan krige mot antibiotikaresistens alene, men at man må kjempe sammen. Resistente bakterier er et globalt problem som stadig vokser.

– Vi sa før at antibiotikaresistens var en av våre største trusler, men sannheten er at antibiotikaresistens ikke bare er en trussel lenger. Nå har det skjedd. Vi lever med dette, uttalte han.

Les mer om samarbeidsprosjektet UiT er en del av: Antimicrobial Stewardship and Conservancy in Africa, og du kan lese mer om det her (ekstern lenke)

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 10.03.17 00:00 Oppdatert: 10.03.17 09:56