"Katastrofe" i foajeen

Morgentimene i foajeen i dag: Mannsperson ligger «livløs» på gulvet. Rundt ham i en halvsirkel står et tyvetalls studenter. – What’s the first thing we do? spør den engelske eksperten.
Nilsen, Kjetil
Publisert: 14.02.17 00:00 Oppdatert: 14.02.17 20:19
Harstad

- Fest merkelapp rundt håndleddet på ham, og husk; den må være vannsikker. Legg et ark ved siden av ham med en pil som viser nordlig retning. Plasser et ark på magen med offer-nummeret vi har gitt ham. Så kan vi avfotografere ham. Pass på å få bilde av skoene, buksene – ja, alt som kan tenkes å bidra til at noen vil kunne gjenkjenne offeret.

Professor Eric Dykes i sving sammen med studentene. "Offeret" på gulvet: Førsteamanuensis Øystein Klemetsen med en rolig dag på jobben. Foto: Kjetil Nilsen/UiT

Professor Eric Dykes leder studenter på studiet i Internasjonal Beredskap skrittvis gjennom prosedyrene for profesjonell håndtering av ofre etter en tenkt katastrofe. De skal lære å identifisere døde. Fra tidligere har Dykes bred erfaring fra praktisk katastrofearbeid.

Han har bl.a. deltatt i flere granskingskommisjoner i forbindelse med flyulykker. Med en spisskompetanse på mineralkomponenter i benstrukturer og tenner, har han helt spesielle forutsetninger for å kunne bidra i arbeidet med identifikasjon av omkomne.
I tillegg har han vært spesialrådgiver for Underhusets Forsvarskomite, og har vært hyppig benyttet av det Internasjonale Røde Kors som rettsmedisinsk rådgiver.

Eric Dykes var også ansvarlig for oppstart av det første Master-studiet i Storbritannia innen Emergency Planning and Disaster Management. Blant annet var tre av hans tidligere studenter helt sentrale i katastrofearbeidet etter terrorangrepet i London, 7. juli 2005 – med 850 skadde og over 50 døde.

Det store skadeomfanget til tross; alle omkomne ble identifisert i løpet av seks dager. I tillegg ble feltsykehus og mobile likhus opprettet flere steder i London; pårørende ble tatt tatt hånd om; ti tusentalls telefonhenvendelser ble besvart etc. Hvordan kunne de koordinere og håndtere alt dette? Hemmeligheten ligger i god katastrofeberedskap – noe studentene ved Internasjonal beredskap får innblikk i, under samlingen med professor Eric Dykes denne uken.

Bachelor i INTERNASJONAL BEREDSKAP

Se flere bilder fra øvelsen i foajeen

Nilsen, Kjetil
Publisert: 14.02.17 00:00 Oppdatert: 14.02.17 20:19