IRS-fak har fått nok en ny professor

Fakultet for idrett, reiseliv og sosialfag har fått sin andre professor i reiseliv!
Andersen, Elisabeth
Publisert: 30.01.17 00:00 Oppdatert: 30.01.17 12:35

Dekan ved Fakultet for idrett, reiseliv og sosialfag, Wenche Kjæmpenes, haster mellom den ene feiringen av toppkompetanse etter den andre, og er stolt over å kunne feire nok en kvinnelig reiselivsprofessor ved Institutt for reiseliv og nordlige studier. Sist instituttet fikk tilkjent professorkompetanse gikk den til Young-Sook Lee. Dette skjedde før jul i fjor. Foto: E. Andersen
Knapt to måneder etter at Fakultet for idrett, reiseliv og sosialfag sist feiret ny professor, kunne de sist uke utrette en skål for professor Bente Heimtun ved UiT i Alta.

Hennes søknad om opprykk til professor har vært til vurdering og sist uke kom svaret.

Bente har gjennom et langt, grundig og systematisk arbeid opparbeidet seg en solid kompetanse som vurderingskommisjonen mener kvalifiserer til professorstatus.

Kommisjonen skriver at de er imponert av hennes eksternfinansierte forskningsprosjekter og av mengden publiseringer i vitenskapelige tidsskrifter som holder høy kvalitet. De fremhever også hennes forskning som innovativ på reiselivsfeltet og at hun har opparbeidet seg en god posisjon i det internasjonale reiselivsmiljøet innen akademia.

Vi gratulerer!

Andersen, Elisabeth