UiT utvikler Digforsk

Det nasjonale senteret for digitalisering av arkiv og samlinger er nå heleid av UiT Norges arktiske universitet.  Nå ønsker UiT å videreutvikle virksomheten.
Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 23.01.17 00:00 Oppdatert: 26.01.17 14:30

NYTT STYRE: Digforsk har følgende i styret: Per Mathis Siri, daglig leder i Kautokeino, DigForsk AS (ansattrepresentant), Inger Ann Hanssen, underdirektør UiT, Inger Stray Lien, pensjonist (tidligere UiO), Robert Jensen, ordfører Vardø kommune. Administrerende direktør er Jenny Jane Akselsen (også hun på bildet) Foto: Tommy Hansen/UiT Norges arktiske universitet

DigForsk AS er et nasjonalt senter for digitalisering av arkiv og samlinger som har relevans for forskning, utdanning og formidling. Selskapet har siden 1992 samarbeidet med museer og universiteter for å sikre  at en rekke fysiske arkiv og gjenstadssamlinger fra museer, forskningsarkiver og bibliotek foreligger i elektronisk form. Digforsk var ut 2016 eid av Universitetet i Oslo, men er fra  2017 eid og ledet av UiT Norges arktiske universitet.

Mandag 16. januar møttes det nye styret i Digforsk AS  i Alta for første gang. Styret med sterk representasjon fra Finnmark ledes av viserektor Sveinung Eikeland.

– Selskapet er sterkt forankret i Finnmark, med fem sentraler i Kautokeino, Vardø, Vadsø, Tana og Båtsfjord. Universitetet ønsker å utvikle denne virksomheten videre, sier Eikeland.

Har digitalisert joikearkivet
DigForsks virksomhet er først og fremst digitalisering av arkiv, men tilbyr også arbeidskraft for registrering av kildemateriale og data. Selskapet kan også bistå med skanning av historiske dokumenter og fotografier, digitalisering lydbånd og mikrofilm. UiT har ved flere anledninger benyttet selskapet. I dag  å blant annet digitalisere joikearkivet som er knyttet til Tromsø Museum. Nettopp det som Digforsk har levert til UiT, er også grunnen til at selskapet nå er heleid av universitetet.

– For UiT er det viktig  å sikre høy kompetanse rundt digitalisering av forskningsmateriale.  Vi har  også har eigeninteresse der – slik som i hånderting av joikearkivet, sier Sveinung Eikeland, som er veldig fornøyd det første styremøtet i Alta.

Skal ha base i Finnmark
I dag er selskapet lokalisert på Blindern i Oslo og har vært eid av blant annet UiT og UiO. En av de første sakene det nye styret diskuterte var utviklingen av selskapet nå som UiT har overtatt det. Planen er at  i løpet av 2017 skal administrasjonen flyttes til Finnmark, primært Kirkenes. Ettersom administrerende direktør Jennifer Jane Akselsen som har ledet selskapet fra starten skal gå av med pensjon, vil derfor UiT lyse ut stillingen med kontorsted Kirkenes.

– Et av de andre fem stedene hvor vi har sentraler, kan også være aktuelt sted for ledelse av selskapet, sier Eikeland.

De siste årene har  Digforsk jobbet i omstillingssamfunn i nord, da var det også naturlig av virksomheten ble overført fra UiO til UiT.

– Vi har høy kompetanse om slike samfunn og kan knytte aktiviteten også opp mot egne utdanningsprogram, sier Eikeland som er veldig fornøyd med måten Digforsk har blitt ledet  av Akselsen.

– Digforsk er spennende, men også krevende, ved at virksomheten må være tilpasset utviklingen i velferdssystemet i regi NAV, bygge på høg og oppdatert kunnskap om digitalisering av historisk materiale, arkiver og annen forskingsmateriell, og kunne kvalifisere deltakere til aktuelle studieprogrammer høyere utdanning. Digforsk kombinerer dette og det at gjør at folk på veg inn i utdanning og arbeidsmarkedet hver dag kan holde på med avanserte, nyttige og etterspurte ting som digitalisering for forskning er. Vi vet at dette vil også ha positive konsekvenser i videre karriereløp, sier Eikeland.

De fem sentralene har gjennom samarbeid med Nav bidratt til viktig arbeidstrening og erfaring.

– Det er viktig å videreutvikle de egenskapene ved virksomheten den har vært god på. Jeg seer vel en mulighet i å ytterligere utvikle studieaktiviteten. Det finansieres noen slike plasser ved hver sentral i dag, men det hadde vært spennende å utvikle denne virksomheten mer i nært samarbeid med universitetets Senter for karriere og arbeidsliv), sier Eikeland.

NY STYRELEDER: Sveinung Eikeland, som er viserektor ved UiT, har blitt valgt som ny styreleder i Digforsk AS. Her sammen med administrerende direktør. Foto: Tommy Hansen/UiT Norges arktiske universitet

Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 23.01.17 00:00 Oppdatert: 26.01.17 14:30