Ønsker studentene velkommen

Arrangørene av Arctic Frontiers mener konferansen i høyeste grad også er for studentene.
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 12.01.17 12:30 Oppdatert: 12.01.17 13:03

Martin Mathisen mener studentene hører hjemme på Arctic Frontiers-konferansen.
Martin Mathisen mener studentene hører hjemme på Arctic Frontiers-konferansen. Foto: Arctic Frontiers

– Vi ønsker at flere studenter skal delta, det er viktig for oss å få fram. Ikke bare for at de skal komme og lære noe, men for at de skal kunne bidra med sitt engasjement og perspektiv og sin nysgjerrighet og snakke med delegatene. Mange har kanskje følt at det har vært en barriere å melde seg på, men vi synes studentene hører hjemme på konferansen, sier Martin Mathisen som selv er student ved UiT og som er engasjert i sekretariatet til Arctic Frontiers. Konferansen arrangeres ved UiT mellom 22. og 27. januar.

Mathisen har ansvaret for programmet som ligger under fanen ”Young”, med tre program som er rettet mot studenter og unge forskere.

Arctic Frontiers Young

* Emerging leaders: For unge forskere og unge deltakere i næringslivet. De følger Hurtigruten fra Bodø til Tromsø med leksjoner og workshops. Deltar på plenumssesjonene på konferansen mandag og tirsdag.

* Arctic Frontiers PhD-workshop: Arrangeres gjennom ARCTOS-samarbeidet. Deltakerne følger konferansen og har et eget opplegg på Hurtigruten etterpå med egne workshops og kulturelle arrangementer.

* Arctic Student Forum: For bachelor- og masterstudenter. Rundt 40 studenter fra 14 land deltar på plenumssesjonene i policy, business og science, og har kurs og egne gruppearbeid der de lager presentasjoner

De fleste av disse arrangementene har søknadsfrister som allerede har gått ut, men det er likevel mye å få med seg under resten av konferansen, mener Mathisen. Både plenumssesjonene på universitetsområdet og sosiale arrangementer andre steder i byen. Han trekker blant annet fram et karriereseminar på Bazinga tirsdag 17. januar og en konsert på Framsenteret torsdag 26. januar.

– Alle plenumssesjonene og de fleste side events er gratis for studenter på bachelor- og masternivå, forteller Mathisen.

Se hele programmet her

Anerkjent internasjonalt
Han råder studenter til å ta en titt på lista med side events som Arctic Frontiers selv anbefaler og mener disse er verdt å få med seg.

Se anbefalingen fra Arctic Frontiers her

På de litt mindre arrangementene er det enklere å få snakket med folk og stille spørsmål enn på de store fellessesjonene, mener han.

– På plenumssesjonene følger man med på det som blir sagt fra scenen, og interaktiviteten er begrenset for publikum. For å komme i gang, kan det likevel lønne seg å melde seg på plenumssesjonene, og finne ut hva en synes er interessant, for så å melde seg på side events man synes ser interessante ut, sier Mathisen.

Les også: – Å delta på konferanser er god trening

Ifølge ham er konferansen veldig populær blant unge forskere og studenter internasjonalt.

– Vi får henvendelser direkte fra studenter som er interessert i Arktis, som kommer for å være med på konferansen, kanskje fordi de skriver en masteroppgave der konferansen er relevant for dem. De betaler konferanseavgiften selv, og gjør en investering for å komme hit, sier Mathisen.

Besøker ambassader
Han forteller at arrangørene av hovedprogrammet til Arctic Fronters hvert år besøker ambassader i de fleste arktiske land og en rekke land i Europa og holder seminar om konferansen. Da forteller de også om muligheten studenter har til å delta.

– I Russland er det stor konkurranse blant studenter om å være med på Young-programmet vårt. Til ti plasser hadde vi i år 100 søkere derfra, forteller Mathisen.

Han mener det viktigste med konferansen er å få nye perspektiv, og at man lærer mye på kort tid.

– Det er også en god mulighet til å få snakket med noen man for eksempel trenger å intervjue til en masteroppgave eller knytte nettverk med. Uansett hvilken grunn man har for å komme, er det mye å lære av en slik konferanse, sier Mathisen.

– Arctic Frontiers er en unik mulighet for studenter i Tromsø til å få mer kunnskap om næring, forskning og politikk av de beste, helt gratis, avslutter han.

Se videoen som ble laget av deltakere på Arctic Frontiers Young i fjor:

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 12.01.17 12:30 Oppdatert: 12.01.17 13:03