Hamsun advarte mot jåleri og forbrukslån

– Kjøp kortreist mat og lokalprodusert kvalitet, styr unna dyre forbrukslån. Årets julegavetips er 100 år gamle og kommer fra Knut Hamsun.
Brøndbo, Stig
Publisert: 20.12.16 15:00 Oppdatert: 20.12.16 11:26

Knut Hamsun brukte 20 år på skrive triologien om Segelfoss. I bøkene utvikler det lille kystsamfunnet i nord seg fra å være et storgods til å bli en småby, og Hamsun tar et satirisk oppgjør med jåleriet og forbrukersamfunnet som oppstår.

Henning Howlid Wærp mener bøkene om Segelfoss viser hvor tidløs Hamsun sitt forfatterskap er. I boken Segelfoss by tar forfatteren opp tema som er akkurat like aktuelle i dag som for 100 år siden. Foto: Stig Brøndbo
Aldri før har vi brukt mer penger på julehandelen, og denne uken kom en ny rapport som viser at nordmenn setter ny forbruksrekord i 2016. Mye av det vi handler betaler vi for med lånte penger – ofte gjennom dyre forbrukslån – og antall tvangsinndrivelser stiger.
­ Det er som hentet ut fra en 100 år gammel Hamsun-roman, sier Henning Howlid Wærp, professor i nordisk litteraturvitenskap ved UiT Norges arktiske universitet.

Grønn kritikk
I mange av sine 22 romaner formidler Hamsun sitt syn gjennom én markant hovedperson, men i triologien om det lille nordnorske kystsamfunnet Segelfoss er det selve stedet og livet der som portretteres.
– Segelfoss-bøkene er ikke blant Hamsuns mest kunstnerisk sterke, men de er på mange måter en nøkkel til hans forfatterskap. Han er kritisk til utviklingen han ser i samfunnet rundt seg, og spesielt i boken Segelfoss by, kommer han med en satirisk fremstilling av forbrukersamfunnet, spesielt varehandelen. Han tar også et oppgjør med konsumentens rolle og kommer med det vi i dag vil omtale som en grønn kritikk av konsumentsamfunnet, sier UiT-professoren.

Bruk og kast
I boken lar lokalbefolkningen seg friste av motens jåleri, og selv stedets skomaker ender opp med å kjøpe moderne sko som varer i en måned eller to. Det nye blir sett på som utvikling, fisk på boks blir bedre enn fisk fra havet, og klærne følger motebildet – ikke hva som er nødvendig for et nordnorsk kystliv. Arbeidsfolk blir tilbudt silkekimonoer fordi det er trendy.
– Hamsun skriver at kystbefolkningen må kle seg efter klima og håndtering, og da har silkekimonoene kommet til feil sted. Klærne må fungere i den lokale hverdagen. Kjøpmannen som selger kimonoene beskrives som en mann med mange kunnskaper, men i grunnen liten forstand og ringe skjønn, sier Wærp.

Overdrevent
Litteratur-professoren mener at Hamsun i sine bøker tar et tydelig standpunkt i spørsmål knyttet verdier og forbruk. Han oppfordrer til å handle kortreist mat og lokal kvalitet, og at han ønsket å fortelle at du ikke kan handle deg lykkelig.
– Han gir ikke noe endelig svar på hva som er falske eller ekte behov, og han er ikke fremmed for at enkelte luksusvarer kan gi glede. Men han kritiserer den overdrevne handel, ofte med penger man ikke har, der man kjøper ting man ikke trenger, sier Wærp.

Portrett av Melbu
Den første boken i Segelfoss-triologien kom i 1913 (Barn av tiden), den andre kom to år etter (Segelfoss by) og den siste kom i 1933 (Men livet lever). Selv om Hamuns univers er fiktivt, er det mange historiske paralleller mellom romansamfunnet Segelfoss og kystsamfunnet Melbu i Nordland.
– Hamsun lar Segelfoss utvikle seg i de 20 årene det gikk fra den første til den siste boken i triologien, og hans budskap er at forbruksvekst ikke nødvendigvis er knyttet til økt livskvalitet. At dagens nyhetsbilde tar opp akkurat de samme problemstillingene viser at Hamsun er like aktuell i dag som for 100 år siden, mener Henning Wærp.

Les mer: Nordlit nr. 38, 2016. Rapport fra den 6. internasjonale Hamsun-konferansen.

Brøndbo, Stig
Publisert: 20.12.16 15:00 Oppdatert: 20.12.16 11:26