UiT-forskere invitert til Sametinget

Forskningsrapporten «Situasjonen for samer med funksjonsnedsettelse» stod på dagsorden da Sametingsrepresentantene var samlet sist uke.
Nilsen, Kjetil
Publisert: 02.12.16 00:00 Oppdatert: 03.12.16 12:55
Harstad

Rapporten, som utkom i vår, er utarbeidet av en forskergruppe knyttet til avdeling Vernepleie ved UiT Harstad - skrevet på oppdrag av Nordens Velferdssenter (NVC). Formålet med forskningsprosjektet var å øke forståelsen for situasjonen til samer med funksjonsnedsettelser. Gjennom intervjuer, blir folks opplevelser av egen hverdag og viktige overganger i livet, samt muligheter for deltakelse i demokratiske prosesser, avdekket.

Forskerne Ketil Lenert Hansen, Hege Gjertsen og Line Melbøe sammen med Sametingspresident Ailo Keskitalo. Foto: Privat

Halvannen times presentasjon

- Etter invitasjon fra Sametinget, fikk vi nå mulighet til å legge fram våre funn i plenumssamlingen de hadde nylig, sier førsteamanuensis Line Melbøe, leder for Arktisk senter for velferds- og funksjonshemmingsforskning.

Oppdraget i Karasjok delte hun sammen med førsteamanuensene Ketil Lenert Hansen og Hege Gjertsen.

- Seansen ble ledet av Sametingspresident Ailo Keskitalo, og det var satt av halvannen time til presentasjon og spørsmål. I tillegg til Sametingsrepresentantene, var også fagfolk fra feltet invitert til å overvære presentasjonen - som for øvrig også ble streamet, legger Melbøe til.

Inkluderende forskning

- Forskningsarbeidet og rapporten ble mottatt med stor interesse. Vi benyttet også anledningen til å redegjøre for vårt neste forskningsprosjekt, og inviterte til innspill. Dette er en kvantitativ undersøkelse, der vi på oppdrag fra Bufdir og Nordens Velferdssenter skal kartlegge levekårene til samer med utviklingshemming.

- I prosessen med det forberedende planleggingsarbeidet, har vi involvert samer og personer med utviklingshemming. Vi har med andre ord lagt vekt på at forskningen skal være inkluderende. Vi vil forske med – ikke .

Levekårsundersøkelse ferdig i september

- Både tematikken for undersøkelsen og tilnærmingen til gjennomføringen, ble svært positivt mottatt.  Sametinget har selv tatt initiativ til å utarbeide etiske retningslinjer for samisk helseforskning. Vårt involverende opplegg ble oppfattet å være i tråd med de etiske prinsipper de er opptatt av, sier Melbøe, og minner om at historien er full av eksempler der samer og andre urfolk blir behandlet som objekter – f.eks. med såkalt skallemåling.

Melbøe opplyser at levekårsundersøkelsen etter planen vil starte i januar, med ferdigstillelse av rapport i september. Tilsvarende undersøkelse er dessuten planlagt gjennomført i Sverige og Finland, i samarbeid med UiTs partneruniversitet i Rovaniemi og Umeå. Det har også vært kontakt med University of Sidney om å gjennomføre en lignende levekårsundersøkelse blant australske urfolk – aboriginerne.

Nilsen, Kjetil
Publisert: 02.12.16 00:00 Oppdatert: 03.12.16 12:55