Både praksisnært og teoretisk

-Det vi lærer her kan vi ta med rett tilbake til jobb.
Karlsen, Mariann Schjølberg
Publisert: 28.11.16 00:00 Oppdatert: 27.03.17 14:43

Viderutdanningen Rita Losnegård og Tone Mortensen startet på i høst, er både relevant og mulig å gjennomføre ved siden av jobb. Foto: RKBU Nord

Det er det første Tone Mortensen og Rita Losnegård sier når de får spørsmål om hvordan det er å være student på den nasjonale videreutdanningen i barnevernfaglig veiledning.

Utdanningen startet de på i høst. Til vanlig er Mortensen barnevernleder i Lyngen kommune og Losnegård fagleder i Tromsø kommune.
- For vår del er det viktig å utvikle kompetansen for å beholde folk i tjenesten. Det er utrolig viktig at folk klarer å stå i jobben og at vi kan veilede de som er nye på en god måte. For meg personlig så er dette nødvendig for jobben min, sier Tone Mortensen.

Skal ta imot nytilsatte
Ved å ta deltidsstudiet kvalifiserer Mortensen og Losnegård seg til å ta imot nytilsatte på arbeidsplassen sin. Ett av kriteriene for å bli tatt opp på studiet er nemlig at de må ha anledning til å veilede noen under utdannelsen. Evalueringen tar de i etterkant ved hjelp av film.
-Vi filmer veiledninga vi gir til våre ansatte, så går vi igjennom de og gir hverandre tilbakemeldinger. Da er det trygt at vi ikke er så mange, sier Mortensen. Begge innrømmer at den første økta med filming var alle litt nervøse, men det har gått bedre.

Motiverte
Det er tydelig at Mortensen og Losnegård er engasjerte i faget og motiverte for læring. De synes organiseringen av utdanningen gjør det absolutt gjennomførbart selv om de begge jobber. Mortensen kan pendle fra Lyngen til de regionale samlingene om hun vil, noe hun synes er betryggende. I tillegg til regionale samlinger er det planlagt to nasjonale samlinger i løpet av studiet. Studentene har i tillegg mulighet til å møtes på nett.
-Jeg er svært fornøyd med læringsplattformen vi bruker, NEO. Den ligner Facebook og er lagt opp slik at vi kan chatte med hverandre. I tillegg finner vi alle forelesningene der, lagt ut som video, sier Losnegård.

Veiledning
Ett av temaene under utdanningen er veiledningsmetode. Noe de begge er enige om at fungerer godt, både med nye og gamle kolleger og med ungdom.
-Jeg jobber også mye med fosterhjem og ser at jeg kan bruke de samme metodene i samtale med fosterforeldre. Det er utrolig nyttig, sier Losnegård.

Tilskudd
Mortensen og Losnegård er enige om at den økonomiske tilskuddsordningen er svært viktig for at de skulle kunne delta på utdanningen. Arbeidsgiver kan nemlig søke om tilskudd til reise, litteraturutgifter og vikarutgifter.
-Kommunen får dekket alle utgiftene, hvis ikke det hadde blitt gjort er det nok mange som ikke kunne deltatt, sier Losnegård.
-Det er en genial måte for å få det til. Det at vi får dekket vikar for eksempel, det er veldig viktig. Ellers går det ikke i en stresset hverdag, sier Mortensen.

Dele erfaringer
Å bli kjent med andre i samme tjeneste er en bonus som begge er fornøyd med. Her kan de dele erfaringer og lære av hverandre.
-Jeg er kjempeimponert både av organiseringen, den praktiske gjennomføringen og formen det gjøres i, avslutter Mortensen.

Det ble avholdt regionale samlinger også i Trondheim og Oslo den samme uka.

Førsteamanuensis Camilla Lauritzen (t.v)sammen med studentene på videreutdanningen i barnevernfaglig veiledning. De har nå hatt sin første regionsamling for Nordland, Troms og Finnmark.

Karlsen, Mariann Schjølberg
Publisert: 28.11.16 00:00 Oppdatert: 27.03.17 14:43