Lynrask Pokémon GO!

Er du en av de mange som har jaget Pokémons langs veier og grøftekanter - vel, da skjønner du poenget med rask oppdatering på mobilen.
Os, Vibeke
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Vibeke Os
Publisert: 16.11.16 00:00 Oppdatert: 16.11.16 15:34

Pikachu
Robert Pettersen har utviklet en ny metode, «Jovaku», for å få raskere transport av data mellom mobile applikasjoner og skytjenester. Denne teknologien kan blant annet gjøre online spill, som Pokémon GO, raskere. Foto: Cartoonbros.com

Du har peilet deg inn på den supersjeldne og meget verdifulle «Dragonite» som skal befinne seg bare 20 meter lenger frem, rett rundt hjørnet. Dette har du tilsynelatende full kontroll på, runder hjørnet og skal bare sveipe pokéballen over det virtuelle kosedyret for å fange det inn. Men du sveiper til ingen nytte, det er ingen respons å få, og før du vet ordet av det er hele pokémonfiguren forduftet og forvunnet til den samme usynligheten den kom fra.

En liten forsinkelse i datatrafikken til/fra din telefon og skyen av datakrefter som skal respondere på dine angrep i pokémonspillet er lett å se konsekvensen av i dette tilfellet.

Robert Pettersen
Robert Pettersen har vært ved Universitetet i Tromsø i 9 år, som bachelorstudent og masterstudent, før han i august fullførte en doktorgrad i informatikk. Nå underviser han introkursene i informatikk for førsteårsstudenter. Foto: Vibeke Os

Robert Pettersen ved institutt for informatikk ved UiT har i sitt doktorgradsprosjekt jobbet med å forbedre kommunikasjon mellom mobile enheter og dataskyer. Han forklarer at fra du beveger fingeren over displayet til Pokémon responderer på dine handlinger må det altså skje en overføring av data fra din mobilenhet til en sky av digital info og tilbake igjen til telefonen. Alt dette tar tid og håndteres av en kaskade av applikasjoner.

Ikke bare spill og lek
– Nå er det ikke primært spill og lek vi jobber for å forbedre behandlingstiden på, smiler Pettersen.

– Samme type prosesser brukes også til mer nyttige ting som for eksempel telemedisin og navigering til havs, legger han til.

Han påpeker at det finnes et hav av tjenester som baserer seg på sky-tjenester, både tekst, bilder og film lagres i skyen. Noen av de mest kjente tjenestene er Facebook, Youtube, Instagram og Google Map. Lokalt ved UiT brukes varianter av sky-tjenester i stor skala, for eksempel under live streaming av møter og undervisning.

Sky tjenester
Mobile applikasjoner har blitt avhengige av skytjenester for å levere en god brukeropplevelse. Særlig er APP’er for moderne mobiltelefoner ofte koblet til fjerne internasjonale skytjenester. Foto: Colourbox

Kjappere kommunikasjon for mobilapp-er!
«Jovaku» heter den nye applikasjonen som Pettersen har utviklet og som fungerer som et bildeledd mellom mobil og skyen med info. Jovaku oversetter og systematiserer informasjon slik at datatrafikk til og fra skyen går raskere. Jovaku har vist seg å redusere ventetiden for mobile applikasjoner, som kommuniserer med skytjenester, med opp mot 72 prosent.

Gammelt prinsipp med nye metoder
– Underveis har det overrasket meg å oppleve hvor gammelt prinsippet med fjernlagring og bruk av eksterne datamaskiner er, sier Pettersen.

Allerede for 30 år siden begynte man å bruke computere som var lokalisert et annet sted enn der man selv satt. En mengde computere ble satt sammen i det som da ble kalt datasentre, det vil si at både lagring og beregninger ble utført på computere idet fjerne.

– Det er det samme vi gjør nå, det er nesten som om vi har gått i en sirkel der vi har utbedret hastighet, justert på teknologen, flyttet datasentrene lenger unna, til himmels, sier Pettersen og ler, før han fortsetter:

– Og kvittet oss med noen kabler på veien rundt. Men fortsatt handler det om å dele på en felles pott av datakapasitet.

Pettersen har skrevet om dette i sin doktorgradsavhandling; “Improving Latency in Mobile/Cloud Applications”, som ble fullført 25. august i år. Han ble veiledet av Dag Johansen, Institutt for informatikk, og var under dette arbeidet tilknyttet forskningsgruppen Information Access Disruption (iAD) ved Institutt for informatikk, UiT – Norges arktiske universitet.

Os, Vibeke
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder