Innrykk fra videregående

200 elever fra Tromsdalen videregående skole var fredag på skrivekurs ved UiT.
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 04.11.16 00:00 Oppdatert: 07.11.16 13:36

Margrethe Munch-Ellingsen og Eivind Sørra var to av studentene på besøkte UiT fredag.
Margrethe Munch-Ellingsen og Eivind Sørra var to av studentene som besøkte UiT fredag. Foto: Karine Nigar Aarskog

– Vi tilbyr et kurs i akademisk skriving, for å prøve å gjøre overgangen fra videregående skole til universitetet lettere. Vi snakker om hva man skal skrive når man er student, og på hvilken måte, forklarer universitetslektor ved Fakultetet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning (HSL), Torhild Larsen Skillingstad som jobber ved Skriveverkstedet.

200 elever fra tredje klasse på Tromsdalen videregående skole får denne dagen en innføring i hvordan det er å være student ved UiT og hvordan man bør skrive akademiske tekster.

Janine Tessem Strøm (t.v.), Cathrine Theodorsen og Torhold Larsen Skillingstad er fornøyde med det første skrivekurset for elever fra videregående.
Janine Tessem Strøm (t.v.), Cathrine Theodorsen og Torhild Larsen Skillingstad er fornøyde med det første skrivekurset for elever fra videregående. Foto: Karine Nigar Aarskog

– Dette er første skritt i et pedagogisk samarbeid mellom videregående skoler og oss på universitetet, sier Skillingstad.

Et godt innblikk
Elevene får også være med på en forelesning med førsteamanuensis Holger Pötzsch ved medie- og dokumentasjonsvitenskap.

– På den måten får de testet hvordan det er å være student og delta på en vanlig forelesning, sier Skillingstad.

Margrethe Munch-Ellingsen går idrettslinja på Tromsdalen videregående skole, og synes det er veldig bra å få et innblikk i hvordan det kan bli å være student.

– Mange er usikre på om de skal gå rett på studier eller ta et friår, og gjennom dette kurset får vi et innblikk i hva universitetet har å by på og hva vi har i vente, sier hun.

Selv skal hun ta et år med jobbing og reising før planen er å begynne å studere jus. Det samme planlegger Eivind Sørra, som også går på idrettslinja.

– Det er veldig nyttig å få noen tips om hvordan tekster bør skrives på universitetet, sier han.

Læreren deres, Jørgen Vik, synes også det er en veldig god idé med et slikt samarbeid.

Jørgen Vik er lærer ved idrettslinja på Tromsdalen videregående skole.
Jørgen Vik er lærer ved idrettslinja på Tromsdalen videregående skole. Foto: Karine Nigar Aarskog

– Det er et samarbeid både elevene, universitetet og videregående skoler kommer til å dra nytte av. Kurset gir noen drypp om hva det innebærer å være student, samtidig som det trolig er en super måte å rekruttere til universitetet, sier Vik.

Han legger til at det er behov for å lære mer om akademisk skriving på videregående skoler.

– Det er en stor overgang fra videregående til universitetet, hvor de jobber mer med blant annet drøfting og kildekritikk, sier Vik.

Ønsker mer kontakt
– Vi er inne i starten av et såkalt universitetsskoleprosjekt for lektorutdanningen, forteller prodekan for utdanning ved HSL-fakultetet, Cathrine Theodorsen.

– Vi skal bygge videre på dette, for vi er interessert i mer kontakt med de videregående skolene, legger hun til.

Skillingstad forteller at de ved HSL-fakultetet har vært inspirert av hva de gjør på Det juridiske fakultetet gjennom et fyrtårnsprosjekt der nye studenter får informasjon om studiet gjennom videosnutter så snart de har takket ja til studieplassen.

Les også: Satsning på førsteårsstudenter ga resultater

Skillingstad mener det er veldig positivt å få vist elevene hva som forventes av dem, men også hvilke ressurser universitetet kan tilby.

– Elevene kan begynne å bruke noe av det vi har gått gjennom i sine eksamener og oppgaver mens de går på videregående skole. Det er ikke sikkert alle skal studere etter videregående, men alle har uansett nytte av å kunne skrive, sier hun.

Det har Margrethe Munch-Ellingsen allerede tenkt på.

– Vi skal snart levere en stor arbeidskravs- og kapasitetsanalyse, en slags særoppgave i idrett, og da kan vi bruke det vi lærer i dag, sier hun.

Deler egne erfaringer
Skillingstad og Janine Tessem Strøm, som begge er med og arrangerer skrivekurset gjennom Skriveverkstedet, er nyutdannet ved UiT.

– Vi  var ferdige i vår og husker godt hvordan det var å være student, sier Strøm.

Fra Universitetsbiblioteket bidrar Lars Figenschou som er fagansvarlig for biologi, geologi og fiskerifag.

– Gjennom ham får elevene møte en erfaren akademiker, mens vi er ferskere og kan si noe om egne erfaringer også, sier Skillingstad.

I tillegg blir elevene kjent på universitetsområdet når de kommer hit på kurs. For mange er det første gang de er her.

Theodorsen forteller at de nå skal ta med seg erfaringene fra denne dagen og utvikle samarbeidet med videregående skoler videre.

– Kanskje kan vi på sikt få til et fast opplegg for alle tredjeklassinger fra de videregående skolene i Troms, avslutter hun.

Et fullsatt auditorium med elever som kanskje skal tilbake og studere neste høst. Foto: Karine Nigar Aarskog

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 04.11.16 00:00 Oppdatert: 07.11.16 13:36