Vil lære studenter verdiskapende styrearbeid

Konsernsjef i SpareBank1 Nord-Norge Jan-Frode Janson mener nordnorske bedriftsstyrer kan ha godt av å få inn både filosofer og statsvitere. Nå starter et program skal lære studenter verdiskapende styrearbeid.
Brøndbo, Stig
Publisert: 20.10.16 13:00 Oppdatert: 21.10.16 09:34

Professor i statsvitenskap Turid Moldenæs har vært med på å utarbeide fagplanen til et styreutviklingskurs som starter i Tromsø. Kurset går over tre år og koster bare kr. 1200 for studenter. Foto: Stig Brøndbo
Konsernsjef i Sparebank1 Nord-Norge Jan-Frode Janson håper at også studenter innen humaniora og samfunnsvitenskap melder sin interesse for styrearbeid i bedrifter og organisasjoner.

Konsernsjef Jan-Frode Janson har selv erfaring fra det han omtaler som både velfungerende- og mindre velfungerende styrer, og har sett hvordan disse påvirker bedriftene de er ansvarlig for.

– Et velfungerende styre er ekstremt viktig for en bedrift, mener Janson.

Verdiskapende

Sammen med UiT Norges arktiske universitet, Kunnskapsparken Nord (KUPA) og flere andre sentrale aktører i nordnorsk næringsliv, er banken med på å arrangere et styrekurs som passer for studenter og andre som ønsker å lære seg verdiskapende styrearbeid, samt for erfarne styremedlemmer som ønsker å profesjonalisere sitt styrearbeid.

– Målet for dette programmet er å øke rekrutteringen til styrene i nord og å styrke styrenes strategiske rolle, sier Turid Moldenæs, professor i statsvitenskap og prodekan for forskning ved Fakultetet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning ved UiT.

Mentorordning

Moldenæs har vært med på å utvikle innholdet i styreprogrammet og håper at studenter fra UiT i Tromsø vil benytte seg av muligheten til å utvikle seg faglig og samtidig utvide sitt nettverk.

– Studentene som deltar vil få tilbud om en personlig mentorordning og muligheten til å være observatører i velfungerende bedriftsstyrer, sier Moldenæs. Hun oppfordrer spesielt studenter fra eget fakultet til å søke på styreprogrammet.

– Veldig mange tenker økonomi og juss når det gjelder styrearbeid, men samfunnsvitere har også en viktig plass i bedriftsstyrer, mener Moldenæs.

Filosofer og statsvitere

Professoren i statsvitenskap får støtte fra konsernsjef Jan-Frode Janson.

– Personer med juridisk og økonomisk bakgrunn er naturlig nok gjengangere i mange styrer. Men et styre kan profitere stort på spredning i den formelle kompetansen, og fagområder som for eksempel filosofi og statsvitenskap kan bidra med mye, sier Janson. Han håper at mange studenter vil melde seg til styreutviklingsprogrammet.

Gull verdt

Programmet starter allerede 26. oktober, med påmeldingsfrist 24. oktober. Det består av tre samlinger i året over tre år, og er en videreutvikling av et lignende program som har vært gjennomført i et samarbeid mellom KUPA og UiT i Harstad.

– Samlinger, mentor og innpass i et bedriftsstyre gav meg en unik mulighet til å kombinere studier med nettverksbygging mot næringslivet, og til å forstå betydningen av profesjonalitet i styrearbeid, sier Joakim Pedersen fra Hammerfest. 26-åringen deltok på programmet da han studerte i Harstad og sier at nettverksbyggingen har vist seg å være gull verd etter endt utdanning. Det samme sier Anette Rubach Jensen, som i dag jobber som autorisert finansiell rådgiver i Harstad Sparebank.

– Min dyktige mentor har åpnet opp for ny kunnskap, og jeg har i løpet av programmet også fått et interessant styreverv, sier Rubach Jensen.

Samarbeid

Styreutviklingsprogrammet er et samarbeid mellom  SpareBank1 Nord-Norge, Innovasjon Norge, Næringsforeningen i Tromsøregionen, NHO, LO, revisjons- og rådgivingsfirmaet BDO, KUPA og UiT Norges arktiske universitet. Programmet koster normalt kr. 3750 per år, men studenter betaler kun kr. 1200. Deltakeravgiften inkluderer faglig program med tre årlige samlinger, tilgang til nordnorsk styrenettverk, kursmateriell og lunsj, samt også mentorprogram for yngre deltakere.

– Det er plass til 70 deltakere når vi nå starter i Tromsø i neste uke, og vi håper på mange studenter blant de som ønsker å være med, sier Ivar Råstad, seniorrådgiver ved Kunnskapsparken Nord.

Meld deg på her

Brøndbo, Stig