Pris til UiT-forskere for fremragende forskning

Forskerne Rolf Anker Ims og Nigel Gilles Yoccoz ved Institutt for arktisk og marin biologi, UiT er tildelt Norges forskningsråds pris for fremragende forskning.
Hotvedt, Susanne Olsrud
Publisert: 28.09.16 00:00 Oppdatert: 28.09.16 23:22
Tromsø

Rolf Anker Ims i felt.
Rolf Anker Ims i felt. Foto: UiT

– Prisen til Rolf Anker Ims og Nigel Gilles Yoccoz er svært gledelig, men ikke egentlig overraskende, sier rektor ved UiT, Anne Husebekk.

De to forskerne har tidligere mottatt UiTs forskningspris, og Husebekk mener prosjektene deres er svært spennende, solide og nyttige i klimasammenheng.

Les også: UiT-professorer fikk begge prisene på Framdagen

– Det beste av alt er selvfølgelig at dette er oppdaget også nasjonalt. Mine hjerteligste gratulasjoner til prisvinnerne, fortsetter Husebekk.

Rolf Anker Ims og Nigel Gilles Yoccoz er begge professorer ved Institutt for arktisk og marin biologi ved UiT Norges arktiske universitet. Norges forskningsråd uttaler at Ims og Yoccoz får prisen for deres fremragende forskning innenfor økologi, miljø- og klimaendringer.

– Det er en stor ære. Vi er drevet av nysgjerrighet, men vi vil også forstå ting som er viktige for folk som bor i Arktis, sa Nigel Gilles Yoccoz til NRK tidligere i dag.

Til UiT sier Rolf Anker Ims at det er en stor annerkjennelse at forskningen som gjøres i forskningsgruppen deres regnes i toppen av landets forskningsmiljø.

– Helt fantastisk

– Vi er kjempestolte, sier Edel Elvevoll, dekan ved Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi.

Hun ønsker å gratulere Tromsø-forskerne.

– Vi er imponert over forskningen deres, de har imponert oss lenge. Ims og Yoccoz har publisert i de fremste tidsskriftene, og de har skapt et eksellent miljø her i Tromsø, sier Elvevoll.

Nigel Gilles Yoccoz i felt.
Nigel Gilles Yoccoz i felt. Foto: UiT

Hun trekker frem samarbeidsprosjektet COAT, som skal observere klimaendringer på den arktiske tundraen. Dette prosjektet blir også fremhevet av Norges forskningsråd i deres begrunnelse:

«Forskningen deres [har] stor samfunnsrelevans. Mange års arbeid kulminerer nå i opprettelsen av et klimaobservatorium i Finnmark og et overvåkingssystem på Svalbard. Her skal de lede overvåkningen av hvordan klimaendringene påvirker naturverdier som er viktig for folk i Arktis.»

Gode på undervisning

Også instituttleder Geir Rudolfsen ved Institutt for arktisk og marin biologi ved UiT ønsker å gratulere.

– Dette er en velfortjent utmerkelse, helt fantastisk! Fagmiljøene her synes det er flott at forskningen blir satt pris på også nasjonalt, sier Rudolfsen.

Han legger til at Ims og Yoccoz ikke bare driver fremragende forskning, men at de også har stor betydning for undervisning og veiledning ved instituttet. Dette blir også trukket frem av Norges forskningsråd:

«Ims og Yoccoz er motiverende, inkluderende og inspirerende undervisere og veiledere som byr på sin egen kompetanse. De har bygget opp en sterk forskergruppe ved UiT med forgreninger til andre institusjoner i Tromsø, og med et omfattende nasjonalt og internasjonalt samarbeid. For å få til det har de arbeidet aktivt med karrierebygging og gitt yngre forskere stor tillit og ansvar,» står det i begrunnelsen.

Rolf Anker Ims og Nigel Gilles Yoccoz mottar prisen på Norges forskningsråds festaften for forskning i Oslo Konserthus onsdag kveld.

De to forskerne kan kontaktes av media på

Nigel Gilles Yoccoz: 91616194

Rolf Anker Ims: 91544576