– Stygge ting er også vår kulturarv

Professor Bjørnar Olsen snakket om stygge og ubrukelige ting da Senter for grunnforskning ved Det Norske Vitenskaps-Akademi presenterte UiTs samtidsarkeologi som ett av årets tre utvalgte forskningsprosjekter.
Brøndbo, Stig
Publisert: 03.09.16 08:00 Oppdatert: 05.09.16 08:23

I vakre omgivelser snakket UiT-professor Bjørnar Olsen blant annet om stygge ting og historiens fotavtrykk i vår hverdag, da han presentere forskningsprosjektet ved CAS – Senter for grunnforskning. Foto: Stig Brøndbo

Enorme lysekroner, nydelige takmalerier, vakre skulpturer og gullforgylte rammer rundt alle oljemaleriene. Kontrasten kunne knapt vært større da professor og samtidsarkeolog Bjørnar Olsen introduserte forskningsprosjektet ”After Discourse: Things, Archaeology and Heritage in the 21th Century” ved Centre for Advanced Studies – Senter for grunnforskning (CAS).

Ruinbyer

Moderne ruiner i Nordvest-Russland, er noe av det som er inkludert i forskningen til Bjørnar Olsen og Þóra Pétursdóttir. Foto: Stig Brøndbo

– Vi er omgitt av ting fra fortida, ting som konstant påvirker oss. Men hvorfor er det slik at det bare er et snevert utvalg av disse tingene som aksepteres som del av vår kulturarv? Vi ønsker blant annet å utfordre vår forståelse av kulturarv og kulturelt minne når vi tar inn over oss at det vi har arvet fra fortiden også inkluderer uønskete ting som havsøppel, moderne ruinbyer og miljøgifter, sa Bjørnar Olsen i sin introduksjon av forskningsprosjektet, som kommet gjennom et svært trangt nåløye og fått innpass ved CAS.

Tverrfaglig

Oppholdet ved CAS gjør at professor Saphinaz-Amal Naguib, professor Mats Burström, professor Hein B. Bjerck, postdoc Þóra Pétursdóttir og Bjørnar Olsen kan jobbe mye tettere sammen. Foto: Stig Brøndbo

Hvert år får kun tre forskningsprosjekter tildelt ett års opphold ved CAS. Da årets tre prosjekter ble presentert i lokalene til Det Norske Vitenskaps-Akademi denne uken, var det en fornøyd Bjørnar Olsen som stolt kunne presentere UiT-prosjektet. Forskningsgruppen Olsen leder er tverrfaglig og består av arkeologer, historikere, kultur-geografer og antropologer fra Norge, Sverige, USA, England og Spania.

– Gjennom CAS får vi mulighet til å jobbe sammen hver dag, i stedet for kun å møtes på konferanser en eller to ganger i året. Det er en unik mulighet for oss til å få diskutere fag, publisere funn og fordype oss i forskning, sier Olsen. Med i forskningsprosjektet er også postdoc ved UiT, Þóra Pétursdóttir.

– Noen av oss har allerede jobbet tett i flere år, men oppholdet her gjør at vi kan jobbe sammen hver dag, og vi kan invitere ledende forskere fra hele verden til både workshops og andre typer faglig samarbeid, sier Pétursdóttir.

Imponert

En av de som skal jobbe i UiT-prosjektet, er professor ved NTNU, Hein Bjartmann Bjerck.

– Jeg har fulgt arbeidet til Bjørnar Olsen i mange år, og er imponert over det han har fått til. Miljøet han har bygget opp rundt samtidsarkeologi ved UiT er allerede blant de beste i verden, og nå gleder jeg meg til å få jobbe tettere med han og resten av gruppen, sier Bjerck.

Toppforsk

Også professor Mats Burström fra Universitetet i Stockholm og professor Saphinaz-Amal Naguib fra Universitetet i Oslo ser fram til å komme i gang med forsknigen.

– At vi får samlet forskere fra ulike miljøer og tradisjoner tror jeg vil gjøre at vi sammen vil få til mye mer enn det vi ville gjort hver for oss, sier Burström.

Forskningsprosjektet som har fått innpass ved CAS – Senter for grunnforskning, er ett av flere samtidsarkeologiprosjekter Bjørnar Olsen og Þóra Pétursdóttir jobber med. Tidligere i år fikk ”Unruly Heritage: An Archeology of the Antropocene” innvilget millionstøtte i fem år gjennom den nasjonale forskningssatsingen FRIPRO Toppforsk.

Brøndbo, Stig
Publisert: 03.09.16 08:00 Oppdatert: 05.09.16 08:23