Farvel til fagbøkene – klar for hobbyene

Etter 26 år - først ved tidligere HiH, så UiT Norges arktiske universitet Harstad - har hovedbibliotekar Ruth Markussen valgt å pensjonere seg.
Nilsen, Kjetil
Publisert: 24.06.16 00:00 Oppdatert: 28.06.16 08:37
Harstad

Sist uke ble hun takket av med kake, blomster, gaver og taler, bl.a. fra Terje Håkstad, nestleder ved Universitetsbiblioteket, avdeling for publikumstjenester. Han betegnet henne som en grundig og hyggelig kollega som har vært med å skape et godt miljø på arbeidsplassen sin.

Hovedbibliotekar Ruth Markussen, klar for pensjonisttilværelsen. Foto: Kjetil Nilsen/UiT

Ellers uttrykte han at ringen på mange måter var sluttet for Ruth, da HiH og UiT Norges arktiske universitet fusjonerte ved årsskiftet.

- Med fusjonen var hun på en måte «kommet hjem» igjen, for Ruth kom faktisk fra Universitetsbiblioteket da hun begynte å jobbe på Høgskolen i Harstad i 1990, minnet Håkstad om.

- Det stemmer, sier Ruth. - Etter at jeg hadde fullført bibliotekutdanningen var målet mitt å få en stilling ved Universitetsbiblioteket. Jeg lyktes ikke med det samme, men fikk jobbe der i halvannet års tid før vi flyttet hit til Harstad og etablerte oss her.

Men det var kunstnerutdanning hun satset på først, kan Ruth opplyse.

– Jeg gikk på kunstskole i Trondheim, men hoppet av etter to år, sier hun. – Ble opptatt av at det kanskje var smartere å utdanne seg til noe som var tryggere, rent inntektsmessig. Slik ble det til at jeg begynte på bibliotekhøgskolen, etter at en venninne tilfeldig anbefalte det, ler hun.

Ruth har likevel ikke lagt de kunstneriske sidene på hylla – det røper bl.a. flere tegninger som henger på kork-tavla over kontorpulten.

- Jo, tegning har jeg drevet med i alle år – maling også. Jeg maler gjerne etter foto, så fotoapparatet er med meg over alt.

Ingen tvil om tegneferdighetene - portrett av Bob Dylan
Foto: Kjetil Nilsen/UiT

I pensjonisttilværelsen får hun derfor rikelig med tid til å dyrke sine hobbyer: tegning, maling, fotografering, sykling og kanskje kommer hun også til å friske opp ferdighetene innen kick-boksing og taekwondo.

Ruth er for øvrig datter av nå avdøde professor Leif Jørgensen som ble ansatt ved Universitetet i Tromsø i 1972 og var en av pionerene i oppbyggingen av universitetet og legeutdanningen.

Nilsen, Kjetil
Publisert: 24.06.16 00:00 Oppdatert: 28.06.16 08:37