Fikk ministeren som elev

4.årsstudent på master i lærerutdanning Jørgen Rafaelsen fikk overraskende besøk i matematikktimen på Bjerkaker skole: kunnskapsministeren.
Brøndbo, Stig
Publisert: 31.05.16 12:00 Oppdatert: 31.05.16 12:56

Mens 4.årsstudent på master i grunnskolelærerutdanning, Jørgen Rafaelsen, jobbet med matematikk, fikk han en ny elev i klassen: kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen. Foto: Stig Brøndbo

24-åringen fra Ringvassøy holdt på med faktorisering og å introdusere et matematikkspill til femteklassingene på universitetsskolen da Torbjørn Røe Isaksen og hans følge kom inn i klasserommet. Kunnskapsministeren satt seg ved en ledig skolepult på fremste rad, fulgte nøye med på undervisningen, ba om hjelp fra elevene og spilte spill med dem etterpå.

– Jeg var forberedt på at han skulle komme innom for å observere, men ikke at han skulle ta del i timen. Men det gikk jo helt fint, og elevene sa etterpå at kunnskapsministeren var veldig flink som lærer og til å forklare dem matematikk når de stod fast, sier Jørgen Rafaelsen.

Universitetsskoler

Gustav Hagen Kongsli (t.v) og klassekompis Henrik Basso Bjerke fikk spille matematikkspill sammen med kunnskapsministeren. Foto: Stig Brøndbo

Kunnskapsministeren hadde bedt om å få vite mer om universitetsskoleprosjektet, et tett samarbeidet mellom Tromsø og Alta kommune og UiT Norges arktiske universitet som har skapt en helt ny og forbedret praksis for studentene som tar master i grunnskolelærerutdanning. Mens lærerskolestudentene tidligere har opplevd et praksissjokk etter endt utdanning, forteller rektorer, skoleeiere, studenter og UiT om en helt ny praksishverdag gjennom universitetsskoleprosjektet. Da det gikk gjennom en nasjonal og en internasjonal evaluering i fjor, fikk det mye skryt.

– Vi har fått en arena for å tenke kvalitet og finne nye metoder sammen, og vi har utviklet en praksis som gjør at studentene får en progresjon i praksisen sin, sier rektor ved Bjerkaker skole, Jan Fredrik Skogdal.

Fornøyd

I et møte med kunnskapsministeren uttrykte også øvingslærer Geir Heggelund og 4.årsstudent Rafaelsen tilfredshet med praksisordningen, som ble utviklet som en del av en helt ny masterutdanning for grunnskolelærere.

– Jeg hadde jobbet som vikarlærer før jeg begynte på masterutdanningen min, så jeg visste hva jeg gikk til, fortalte Rafaelsen til ministeren. Han fortalte også om en usikkerhet i møtet med foreldre og sa at det var viktig med en allsidig praksis, hvor de som studenter fikk prøve alle rollene, inkludert kontakten med foresatte.

– Nettopp derfor inviterer vi alle studenter som for eksempel ikke har foreldremøter i praksisperioden sin til å komme tilbake på skolen når vi har foreldremøter, slik at de skal få være med på det også. En del av universitetsskoleprosjektet har vært å utvikle en plan for hele praksisen gjennom alle årene, sier rektor Jan Fredrik Skogdal.

Viktig forskning

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen ble fort populær blant elevene på universitetsskolen Bjerkaker skole. Foto: Stig Brøndbo

Kunnskapsministeren var i Tromsø i forbindelse med masterkonferansen ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk. I fjor ba han om å få med seg 13 kilo masteroppgaver hjem fra konferansen. I år skrøt han av hvor relevant masteroppgavene til UiT-studentene er, og han tok med seg et sammendrag av årets oppgaver.

– Titlene viser at forskningen som blir gjort ved UiT går rett inn i skolehverdagen, og jeg vet allerede nå at jeg kommer til å laste ned flere av oppgavene, sier Isaksen.

Fisket lærere

Også byråd for utdanning og idrett, Brage Sollund, var til stede på masterkonferansen – og oppfordret samtlige studenter til å søke på jobb i Tromsø kommune. I fjor kunne tidenes første kull med master i lærerutdanning velge og vrake i jobber, og flere rektorer i Tromsøskolen fikk ikke tak i små mange de ønsket seg.

Etter matematikktimen ønsket Torbjørn Røe Isaksen et ministerklassebilde med femteklassen på Bjerkaker skole. Foto: Stig Brøndbo

Brøndbo, Stig
Publisert: 31.05.16 12:00 Oppdatert: 31.05.16 12:56