Hvem bør UiT samarbeide med?

Hvor går den etiske grensen for hvem UiT bør samarbeide med? UiT arrangerer debattmøte og inviterer alle til å komme med innspill.
Loe, Ole Martin
Publisert: 25.05.16 00:00 Oppdatert: 25.05.16 15:22

Rektor Anne Husebekk Foto: Karine Nigar Aarskog

Bakgrunnen for debattmøtet er at styret ved UiT ønsker innspill før de skal behandle en sak om etiske retningslinjer i styremøtet i juni.

Rektor Anne Husebekk mener det er et vanskelig og viktig tema som nå skal diskuteres.

– Akkurat nå skal vi diskutere spørsmålet om hvor tett UiT skal samarbeide med industrien, og ikke bare den industrien som vi har lett for å akseptere, men også et mulig samarbeid med industri som for eksempel oljefondet ikke investerer i, sier Husebekk.

– Vår tur

Hun mener det er viktig å diskutere dette temaet nå fordi det ikke finnes nasjonale regler.

– Hvert universitet må finne ut av hva som er riktig for dem, og nå er det vår tur. Nå må vi diskutere det temaet ved UiT slik at vi er enig om hvordan vi for eksempel skal samarbeide med industrien, sier Husebekk.

Hun peker på at det er spørsmålet om økonomi som fører til at debatten nå kommer.

– Det er slik i dag at universitetene ikke har nok statlige bevillinger til å klare alle sin oppgaver, og vi er avhengig av å få tilskudd fra andre kilder. Det vi alle kan akseptere er søknader som bevilges fra forskningsrådet, EU og andre tilsvarende kilder, sier Husebekk.

– Vi vil ha fri og uavhengig forskning, det er det vi er til for, men samtidig har vi dette spørsmålet om økonomi som dukker opp hele tiden, sier Husebekk.

God diskusjon

Hun understreker at samarbeid med industrien også kan være bra.

– Og så skal vi ikke se bort fra samarbeid med industri også er et gode, et gode som vi skal sette pris på, og som vi for eksempel har startet med Peter F. Hjort-seminaret, slik at industrien kan komme inn på campus for å se både hvilke kandidater vi har og også hvilken forskning som bedrives her, sier Husebekk.

Husebekk er klar på at samarbeid er viktig.

– Så må vi spørre hvor går det en etisk grense, sier hun.

Hun håper det blir et godt møte med en god diskusjon.

– Vi håper på god diskusjon, et godt møte og med veldig klare konklusjoner, sier rektor Anne Husebekk.

Se mer informasjon om arrangementet her!

Loe, Ole Martin
Publisert: 25.05.16 00:00 Oppdatert: 25.05.16 15:22