Gråt av lykke da hun fikk elitestipend

Et sterkt samfunnsengasjement og oppmuntring hjemmefra til å prioritere skolen, gjorde at UiT-studenten Hilde Hexeberg Tørnblad fikk stipend til å ta master ved et av verdens ledende universiteter.

Moe, Trude Haugseth
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Trude Haugseth Moe
Publisert: 23.05.16 00:00 Oppdatert: 23.05.16 11:30
Tromsø

Hilde Hexeberg Tørnblad, jusstudent ved UiT, har fått elitestipendet Aker Scholarship, som dekker et masterstudie ved et av verdens topp-universiteter. Foto: Trude Haugseth Moe.

Jusstudenten ved UiT fikk beskjeden om at hun hadde kommet inn på Asias beste universitet en halvtime før hjemmeeksamen skulle leveres.

– Jeg ble så glad! Jeg begynte å gråte, og måtte ringe mamma – som også tok til tårene. Det var uvirkelig og veldig, veldig stas. Og midt oppi det hele måtte jeg få levert inn eksamen, ler Hilde (23), som studerer rettsvitenskap på 4. året ved UiT.

Hun er en av rundt 20 norske studenter som i år har klart å oppnå prestisjestipendet Aker Scholarship, som deles ut av stiftelsen Anne Grete Eidsvig og Kjell Inge Røkkes allmennyttige stiftelse for utdanning. Stipendet dekker alle utgifter for studenter som ønsker å ta mastergrad eller Phd ved et av verdens ledende universiteter.

Lang prosess

For å få stipendet, måtte Hilde først skrive en søknad og gikk så gjennom en lang runde med intervjuer. I tillegg måtte hun altså bli tatt opp ved et av verdens topp-universitet.

– Jeg søkte Oxford og Singapore, som begge er ledende i verden innen jus, forteller Hilde. Universitetet i Singapore er spesielt gode på fagfeltet jeg ville studere. I tillegg er det mye handel mellom Norge og Singapore.

Og nylig kom altså beskjeden om at Hilde var tatt opp ved National University of Singapore, som regnes som et av verdens beste og Asias aller beste universitet. Hun skal ta master innen internasjonal forhandling og tvisteløsning.

Kan gjøre en forskjell

– For å få Aker Scholarship, må du først og fremst være akademisk flink nok til at du har noe på et topp-universitet å gjøre, begynner Bjørn Blindheim, daglig leder i Aker Scholarship.

– I tillegg ser vi etter folk som kan gjøre en forskjell, i mange dimensjoner. De må ha et engasjement og et ønske om å bidra for samfunnet. Vi vil la dem få lov til å lære av de beste i verden for å gi dem de beste forutsetningene for å gi dette bidraget.

Hvorfor ble Hilde valgt ut?

– Vi gjør jo veldig grundige vurderinger av kandidatene, men jeg ønsker ikke gå i detalj. Vi kan enkelt si at Hilde er faglig sterk og hun har engasjement til å bruke faget til gode for samfunnet. Hilde har integritet, sier Blindheim.

Utøya vekket engasjementet

Hildes samfunnsengasjement var også grunnen til at hun valgte å studere jus.

– Jeg er veldig opptatt av rettssikkerhet og likhet. Engasjementet mitt ble vekket etter Utøya. Da mente mange at vi burde gjøre unntak fra systemet og gi Breivik dødsstraff. Det følte jeg var helt feil. Det som Kongen sa i talen sin etter 22. juli, følte jeg veldig sterkt: «Vi kan ikke la én mann ødelegge våre verdier".

– I løpet av studiet mitt, har jeg fått dette bekrefta. Alle må stille likt, uansett hva de har gjort. Ved siden av studiene har jeg også jobbet for kriminalomsorgen og vært vitnestøtte i Røde Kors (støtter og «trygger» vitner før de skal inn i rettssalen. Red anm.) Jeg har sett at alle ikke har en like grei start på livet som jeg har hatt, forteller Hilde.

Velger utradisjonelt

Hun forteller at hun har lært mye på UiT som hun kan ta med seg. Det at jusstudiet her har egen rettssal og at man har obligatorisk praksisordning, var grunnen til at hun valgte Tromsø foran Oslo og Bergen. I rettssalen har hun fått viktig muntlig trening. Praksisen hadde hun i Hammerfest tingrett. Få av de andre studentene ville reise til Finnmark, men Hilde så potensialet i å være i en domstol på et lite sted, og fikk et fantastisk lærerikt opphold.

Du er ikke redd for å reise og velge utradisjonelt?

– Nei, jeg er ikke det, jeg tenker at man må gjøre det man har lyst til uansett hvor det er; «gønne på» og bare hoppe i det, smiler Hilde.

Har jobbet hardt med skolen

Hun er opprinnelig er fra den lille bygda Sørum utenfor Oslo.

Hjemmefra har hun og søstrene alltid blitt oppfordret til å prioritere skolearbeid og senere studier.

– Foreldrene mine ringer meg fortsatt og sier «nå må du være flink å lese», smiler Hilde og legger til at støtten hjemmefra har vært veldig god å ha.

– Jeg er kjempetakknemlig for denne muligheten, jeg ville aldri kunnet gjort dette uten stipendet. Jeg føler meg utrolig heldig, sier Hilde oppriktig.

Hva tror du at du gjør om 10 år?

– Å, det er vanskelig å svare på! Det er så mye jeg kan tenke meg. Jeg ønsker meg en doktorgrad en gang, og kan se for meg en framtid innen akademia. Men det kunne også vært spennende å jobbe innen utenriksdepartementet, som dommer, som regjeringsadvokat, eller i Kripos… , ramser Hilde opp.

– Men det viktigste for meg er at jeg har muligheten til å bidra på en eller annen måte, avslutter en lykkelig Hilde Hexeberg Tørnblad.

Her kan du se en tidligere produsert video av Hilde som viser fram UiTs rettssal!

Les også: UiT-student får elitestipend

Moe, Trude Haugseth