Til Narvik for å diskutere smarte løsninger for Europas ytterkanter

UiT Narvik er stedet for det første internasjonale symposiet innen småskala intelligent produksjon.
Eidum, Espen Viklem
Publisert: 19.05.16 00:00 Oppdatert: 19.05.16 12:34
Narvik

Raskere og smartere omstilling av et produksjonssystem, bidrar til lavere kostnader. Nå samles tung ekspertise ved UiT Narvik for å diskutere løsninger på området.

Det såkalte IEEE Symposiet som arrangeres 21. til 24. juni, kan skilte med tung internasjonal ekspertise, fastslår professor Wei Deng Solvang ved UiT Narvik. Hun er en av initiativtakerne til arrangementet og leder for forskningsgruppen «Industriell Teknologi». Og hun ønsker kolleger fra resten av UiT-systemet hjertelig velkommen til Narvik.

Ledende fora

- Symposiet er et ledende internasjonalt fora for både akademisk og industriell ekspertise innen mange fagfelt, for eksempel robotikk og automasjon, virtuell produksjon, bærekraftig styring av forsyningskjeder, big data og Internet of Things (IoT). Her får vi siste nytt om både teorier, løsninger og forskningsresultater spesielt tilpasset småskala produksjonssystemer, påpeker Solvang.

Ved IVT-fakultetet i Narvik er det flere forskningsgrupper som skal bidra med vitenskapelige publikasjoner til symposiet.

For Europas ytterkanter

SIMS (eller Small-scale Intelligent Manufacturing Systems, som det også heter) inngår i en en forskningssatsing IVT-fakultetet har hatt siden Sivilingeniørutdanningen i Narvik ble etablert i 1990. Konseptet representerer en ny filosofi og metodikk for å oppnå raskere omstilling i et produksjonssystem. Solvang håper også næringslivet kjenner sin besøkelsestid når tungvekterne på feltet samles i Narvik. For SIMS kan ha stor betydning for små og mellomstore produsenters muligheter til å hevde seg i markedet sitt. Ikke minst når de samme produsentene befinner seg i Europas ytterkant – og markedet langt unna. For i bunn og grunn handler det om at kundene får levert tilpassede produkter både raskt og til en rimelig pris.

Smart og rimelig

­­­­- En SIMS er utstyrt med en «intelligent» hjerne som «tenker ut» hvilke endringer som må til for å tilpasse produksjonen til kundens behov og deretter gjennomfører disse endringene uten at mennesker blander seg inn. Forskningen på området har stor betydning spesielt for land som har nisjeproduksjon og et høyt kostnadsnivå på arbeidskraft, påpeker Solvang.

Eidum, Espen Viklem
Publisert: 19.05.16 00:00 Oppdatert: 19.05.16 12:34