Har fått fulldigitalisert eksamen

Denne våren er alle skriftlige eksamener som avlegges ved Det juridiske fakultetet digitale. Det er både studieadministrasjon og studenter strålende fornøyde med.
Moe, Trude Haugseth
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Trude Haugseth Moe
Publisert: 13.05.16 00:00 Oppdatert: 13.05.16 11:35
Tromsø

Sigurd Weglo Clausen og Ole Hemnes synes det er en enorm forskjell å kunne avlegge eksamen digitalt sammenlignet med penn og papir. Foto: Trude Haugseth Moe

- Vi er veldig glade og kjempefornøyde med at vi nå har fått fulldigitalisert eksamen på fakultetet, sier studiesjef Kjersti Dahle.

Hun synes det har gått fort fra da digital eksamen ble utprøvd i fjor for bare noen fag, til i vår hvor digital eksamen tilbys på alle skriftlige eksamener.

Kjent verktøy

- Hva er de største fordelene med å gå over til digital eksamen?

Studiesjef Kjersti Dahle ved Det juridiske fakultetet er glad for å ha fått på plass fulldigitalisert eksamen ved fakultetet.. Foto: Trude Haugseth Moe

- For det første så er pc og data et kjent arbeidsverktøy som studentene er vant til å bruke. De slipper overgangen til penn og papir, og det er mye lettere å redigere teksten med pc. Vi har fått kjempegode tilbakemeldinger fra studentene på det, begynner Dahle.

En annen fordel er at når studentene leverer digitalt, stiller alle likt uansett håndskrift og sjansen for å bli misforstått er liten.

Slipper å vente på posten

Dahle forteller at også sensorene er tilfreds med ordningen, ved at de allerede samme dag som eksamen er avgitt, kan logge seg inn og få tilgang til oppgavene. Slik får de lenger tid til retting, i stedet for å vente flere dager på at oppgavene kommer med posten.

Også administrasjonen sparer tid og krefter på digitaliseringen.

- Før brukte vi masse tid på å kopiere og distribuere oppgavene videre til sensorene. Nå skjer distribusjon til sensorene umiddelbart.

Enorm forskjell

Studentene Sigurd Weglo Clausen og Ole Hemnes, er på vei ut av eksamenslokalet etter en seks timers eksamen i skatterett.

Hva synes dere om at Det juridiske fakultetet nå tilbyr alle eksamener digitalt?

-  Det liker vi, smiler Hemnes. Det er en enorm forskjell på å få bruke pc sammenlignet med penn og papir, mener han.

- Man kan gå tilbake i teksten og ordne på språket etter man har skrevet ferdig, og det er mye lettere å disponere oppgaven.

- Og så slipper dere det gamle problemet når man må levere inn kladden fordi man ikke rekker å føre inn?

-   Ja, nettopp, man sparer masse tid på å slippe å føre inn, smiler Hemnes.

-  Eksamen er eksamen uansett, men at det er en stor fordel å få levere digitalt, mener Clausen.

-  Og så slipper man skrivekrampe og «ødelagt» hand i flere dager etterpå, ler jusstudentene.

Moe, Trude Haugseth
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder