Slik får du gjennomført det du har planlagt

Klarer du ikke spise sunt eller trene selv om du har bestemt deg for det? Det finnes en teknikk du kan ta i bruk for å gjennomføre de sunne valgene og unngå fristelser.
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 06.05.16 00:00 Oppdatert: 11.07.16 12:58

Skal man spise sunnere, krever det ganske mye tankearbeid og planlegging. Foto: Colourbox

Artikkelen er hentet fra Labyrint nr. 1 2016

Hvis du sliter med å gjennomføre sunne og fornuftige valg, så er du ikke alene. Du vet at du burde, men du klarer ikke å få det gjort.

Fristelsen til å velge de behagelige tingene, som å sløve foran TV'n og spise godterier, foran å trene hardt og spise grønnsaker - er stor. Det er ikke så rart, for hjernen vår er programmert til å belønne oss for det vi synes er godt. Og når vi gjør noe som føles godt, så øker sjansen for at vi gjentar denne handlingen.

Spiller vi et spill som vi synes er gøy, er det vanskelig å avslutte for å vaske huset. Selv om man allerede hadde bestemt seg for å vaske huset før man begynte å spille, så er det ikke like lett å trigge seg selv til faktisk å gjøre det.

Så hvordan kan man få gjort de nødvendige oppgavene, som kanskje ikke er så artige, i stedet for dem som frister mest?

Se også: Vår jakt på belønning

Vi tror vi har kontroll

Førsteamanuensis Torsten Martiny-Huenger ved Institutt for pyskologi, mener vi ikke har så mye kontroll over egne handlinger som vi tror. Foto: Randi Solhaug
Førsteamanuensis Torsten Martiny-Huenger ved Institutt for psykologi, forsker på selvregulering og hvordan man planlegger sine handlinger slik at man faktisk klarer å gjennomføre dem.

– Vi har nok alle opplevd situasjoner der vi har planlagt å gjøre noe - men endte opp med å gjøre noe helt annet. Vi har altså en intensjon, eller et mål om å gjøre noe, men vi klarer ikke å gjennomføre det. Kanskje har du bestemt deg for at du ikke skal kjøpe deg en vaffel i matpausen, men heller et eple. Likevel ender du opp med vaffelen, sier Martiny-Huenger og fortsetter:

– Årsaken er at vi har en tendens til å tro at vi har mer kontroll i hverdagen en det som er tilfellet. Men veldig mange av våre handlinger er preget av rutiner og vaner. Noe som i utgangspunktet er bra, for det ville vært slitsomt for oss hele tiden å tenke ut nye måter å gjøre ting på. Samtidig blir det mer krevende å gjøre nye handlinger.

"If then"-planlegging

Han mener at hvis du skal lykkes i å velge eplet, må du planlegge dine handlinger allerede før du går inn i kantina:

* Du bør tenke igjennom hva du skal gjøre når du kommer dit.

* Se for deg at du går bort dit hvor eplene er, at du plukker ut et eple og at du går rett bort til kassen og betaler for det.

* Så bør du tenke over hvilke situasjoner som kan oppstå når du kommer til kantina som kan hindre ditt valg av eple, og deretter må du bestemme deg for hva du skal gjøre om denne situasjonen oppstår. For eksempel kan det være tomt for epler, men du kan velge en banan i stedet.

– På engelsk kalles det siste for "if then planning", som er en idé oppfunnet av professor Peter M. Gollwitzer ved New York University i USA. Den går ut på å tenke at "hvis den-og-den situasjonen oppstår, så skal jeg gjøre sånn og sånn". Altså bør man stille seg spørsmålet "Hva kan stikke kjepper i hjulet for mitt valg om å spise eple - og hva skal jeg gjøre hvis det skjer?", forteller Torsten Martiny-Huenger.

For mange er "if then planning" en nyttig teknikk for å motstå fristelser og etablere gode vaner.

Øker sjansen for å lykkes

Nyttårsforsetter er typiske mål man kan sette seg, men som mange bryter etter kort tid.

– Første steg for å klare å gjennomføre planlagte handlinger er å bli enig med seg selv om målet, og allerede der er det full stopp for de fleste. For det holder ikke bare å tenke "jeg skal leve sunnere". Man må finne ut hvordan man skal gjøre det, og det kan man gjøre ved å planlegge sine handlinger.

– Hvis målet er å leve sunnere, bør du lenke dette til situasjoner der du faktisk kan gjøre sunne valg. Som for eksempel kantine-situasjonen som tidligere nevnt. Vil du for eksempel trene, må du sette deg ned og finne ut hvilke tidspunkt det faktisk passer for deg å trene. Deretter må du tenke ut hva som eventuelt kan komme i veien for å trene på dette tidspunktet, og hva du kan gjøre for å forsere denne og eventuelle andre hindringer.

– Det høres lett ut, men det involverer veldig mye tankearbeid og planlegging?

– Ja, men over 20 års forskning viser at denne måten å planlegge på øker sjansen for å lykkes med den handingen man vil gjennomføre, svarer Torsten Martiny-Huenger.

Se også: Derfor utsetter vi ting vi vet vi må gjøre

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 06.05.16 00:00 Oppdatert: 11.07.16 12:58