Valgt inn i vitenskapelig komité

Professor i arkeologi Hans Peter Blankholm er valgt inn i den vitenskapelige komitéen for Earth and Environmental Sciences i European Academy of Science (EURASC).
Brøndbo, Stig
Publisert: 27.04.16 12:00 Oppdatert: 27.04.16 11:58

Professor i arkeologi ved UiT Norges arktiske universitet, Hans Peter Blankholm, har vært medlem i EURAC i 11 år, en organisasjon som bidrar organisasjonen til at forskning blir lagt til grunn for beslutninger i internasjonal politikk. Foto: Stig Brøndbo

– Det er en stor ære å bli foreslått som medlem til en av de vitenskapelige komiteene i EURASC. Blir du spurt, sier du ja, sier Hans Peter Blankholm, professor i arkeologi ved Institutt for arkeologi og sosial antropologi, UiT Norges arktiske universitet.

Nobelprisvinnere

Blant de drøyt 600 medlemmene i EURASC er det mange nobelprisvinnere og vinnere av Fieldsmedaljen. Medlemmene er fordelt på ni divisjoner, som de kaller de forskjellige fagfeltene. Blankholm har vært medlem i Earth and Environmental Sciences Division siden 2005, den samme divisjonen hvor han nå er valgt inn som medlem i den vitenskapelige komiteen.

– Vervet gir meg en god oversikt over forskningen som pågår innenfor fagfeltet, og jeg kommer tett på prosesser som kan påvirke morgendagens forskning, sier Blankholm.

Effektivt samarbeid

Hovedmålet med EURASC er å fremme vitenskap og teknologi, og å etablere et effektivt samarbeid mellom akademikere og offentlige myndigheter over hele verden. På den måten bidrar organisasjonen til at forskning blir lagt til grunn for beslutninger i internasjonal politikk.

– Vi gir også høringsuttalelser når det skal utarbeides nye forskningsprogrammer, sier Blankholm.

To fra UiT

Av drøyt 600 medlemmer er det kun seks norske medlemmer. To av dem er fra UiT Norges arktiske universitet. I tillegg til Hans Peter Blankholm er også professor i arktisk og marin biologi, Paul Wassmann, medlem i EURASC. Han er også medlem i Earth and Environmental Sciences Division.

Brøndbo, Stig
Publisert: 27.04.16 12:00 Oppdatert: 27.04.16 11:58